Doorgaan naar artikel

Delhaize passeert veiling bij inkoop

De Belgische supermarktketen Delhaize doet steeds meer direct zaken met telers om lokale teelt en seizoensgroente vers in de winkel te krijgen.

Volgens topman Dirk Van den Berghe heeft Delhaize een voordeel om tussenschakels te omzeilen. “Als wij de groente bijna letterlijk van het veld naar de winkel kunnen krijgen, hebben we meteen een lengte voorsprong op concurrenten die nog de tussenstap naar de veiling moeten zetten”, zegt Van den Berghe in de krant Het Nieuwsblad. De keten heeft 530 ‘Producten van bij ons’ van 400 lokale boeren en producenten.



Volgens de supermarktketen is de consument van vandaag op zoek naar authenticiteit. “We zijn ervan overtuigd dat dit geen voorbijgaand fenomeen is. Mensen gaan weer meer op zoek naar de echte smaak. En hoe verser, hoe lekkerder. Kopen en koken dus op basis van de seizoenen. “Seizoensgroente is niet alleen lekkerder, het is ook goedkoper. Consumenten moeten zich ook wat minder laten leiden door het uitzicht van groenten of fruit. Een tomaat hoeft niet perfect rond en egaal rood te zijn om lekker te smaken. Of een scheve wortel smaakt niet noodzakelijk slechter. Vaak is het tegendeel zelfs waar”, aldus de Delhaize-topman.



Van den Berghe benadrukt meteen dat de kwaliteitseisen niet omlaag gaan door te kiezen voor rechtstreekse samenwerking met lokale producenten. “Zelfs de kleine, lokale boeren krijgen regelmatig onze controleurs over de vloer. En onze medewerkers in de winkels voeren bij elke levering een visuele controle uit. Wat niet aan onze eisen voldoet, gaat onherroepelijk terug.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin