Home

Nieuws

Klant weet weinig over duurzame keurmerken

Eén op de acht klanten noemde in een onderzoek in 2012 spontaan het EKO-keurmerk als duurzaam keurmerk. Dat was in 2010 één op de zes, meldt onderzoeksbureau Marketresponse.

Het nieuwe officiële Europese biologische keurmerk werd door geen enkele klant genoemd. Klanten zijn ook niet sterk geïnteresseerd in de duurzame boodschap;  ruim één op de vijf reguliere consumenten vindt keurmerken belangrijk.

Het logo ‘Ik kies bewust’ is sterker uit de beleving van klanten verdwenen. Het werd door één op de 11 consumenten spontaan genoemd. Dat was in 2010 nog één op de zes.

De herkenning is wel hoger. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (56 procent) kende desgevraagd wel het EKO-keurmerk, ook al weer iets lager dan 2010 (vier procent). Marketresponse onderzocht de bekendheid van het EKO-keurmerk. Na invoer van het Europese keurmerk voor biologische landbouw heeft dat EKO-keurmerk van controleur Skal in 2010 een andere positie gekregen. Uit dit onderzoek blijkt dus wel dat het EKO-keurmerk nog altijd het meest bekende keurmerk is voor biologische producten. Het maakt biologische producten gemakkelijk herkenbaar en toegankelijk bij het grote publiek, blijkt. De klanten die het EKO-keurmerk kennen, dichten het EKO-keurmerk kwaliteiten toe als milieuvriendelijk, biologisch, natuurlijk en betrouwbaar.

Of registreer je om te kunnen reageren.