Home

Nieuws

Rondeel-ei voorbeeld voor 'nieuwe snoeptomaatje'

Voor het verzinnen en tot een succes maken van een marktinnovatie is een meebetalende en –investerende klant nodig. En een procesleider buiten de keten, met als enige taak de spelers bijeen brengen en op het juiste spoor houden.

Dat zegt André Nijhoff van Nyenrode University. Nijhof onderzocht de onderscheidende factoren die van het rondeel ei een succes hebben gemaakt en die de andere versketens zoals groenten en fruit ten voorbeeld kunnen dienen en presenteerde zijn bevindingen onlangs op de conferentie Reshaping Trade in Fresh Food.

Wat het rondeel ei van veel andere innovaties in de verssector onderscheidt is dat het om een radicale vernieuwing gaat. Het is niet voortborduren op wat er al is, maar vanaf nul gedacht.  Van een nieuw type kippenstal tot en met een nieuwe verpakking. En in het denken van af nul is ook gedacht aan een klant die bij de ontwikkeling van het hele concept betrokken wilde zijn. Dus niet de consument als klant, maar de retailer.

Als een parallel wordt getrokken naar het nieuwe marktconcept – het  'nieuwe snoeptomaatje'- , waar de tuinbouw van staatssecretaris Dijksma 1 miljoen euro aan zoeksubsidie voor krijgt, dan is een bevlogen teler nodig, een gepassioneerde technische leveranciers, een afnemer die mee-investeert én een projectleider die boven de partijen staat en zelf geen deel uitmaakt van de waardeketen, maar die wel het vertrouwen van alle spelers geniet en die oog heeft voor connnected value.

Of registreer je om te kunnen reageren.