Home

Nieuws

EU promotiebudget verdriedubbelt

De Europese Unie is van plan haar bijdrage aan de promotie van agrarische producten meer dan te verdriedubbelen van 61 miljoen euro nu naar 200 miljoen euro in 2020.

Bovendien zou het ook mogelijk moeten worden voor productentenorganisaties (telersverenigingen) om voor co-financiering vanuit Brussel in aanmerking te komen. Die co-financiering wordt dan ook nog eens opgekrikt van 50 procent nu naar 60 procent in het voorstel.

Dat is de kern van een voorstel van Europese Commissie. Doel van de promotie is in eerste instantie het openbreken van nieuwe markten buiten de EU. Maar ook het vergroten van het bewustzijn onder de EU-burgers zelf dat het product van Europese boeren en tuinders het beste is van wat in de hele wereld gemaakt wordt is een doel.

In het voorstel wordt tevens de procedure vereenvoudigt. In plaats van eerst een aanvraag te moeten doen bij de eigen overheid waarna ook Brussel er zijn zegje over doet, gaat de zeggenschap over dit vergrote promotiebudget direct naar Europa.

Of registreer je om te kunnen reageren.