Doorgaan naar artikel

Geen tuinders bij actie tegen Albert Heijn

Een serie belangenorganisaties van boeren protesteert vrijdagmiddag bij het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam omdat de supermarktketen eenzijdig leveranciers kort. Door de snelheid van organisatie zijn geen tuinbouwpartijen betrokken.

Wat organisator Wyno Zwanenburg van de Nederlandse Vakbond voor Varkenshouders (NVV) betreft, is het intrekken van een brief waarin een korting van 2 procent voor leveranciers wordt afgekondigd “slechts het begin”.



Naast de NVV doen ook de Nederlandse Akkerbouw Vakbond, de Nederlandse Vakbond voor Pluimveehouders, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Dutch Dairymen Board en de agrarische jongerenvereniging NAJK mee met de actie, waarbij onder meer een groot spandoek met de tekst “Wurgt AH voedselproducent?” wordt onthuld. “Met een dergelijk breed platform hopen we de politiek zo vlak na de verkiezingen te bereiken. Men heeft de mond vol gehad van margeverdeling, nu is het tijd voor daden en er moet meer gebeuren dan alleen het intrekken van de kortingseis.”



De grootste agrarische belangenorganisatie in Nederland, LTO, is niet uitgenodigd voor de actie, volgens Zwanenburg omdat de bovengenoemde partijen vaker contact hebben en omdat de actie snel en spontaan is opgezet. Voorzitter Albert Jan Maat meldt maandag een gesprek te hebben met topman Dick Boer van Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn. Maat noemde eerder de korting onfatsoenlijk en stelt dat de mentaliteit van Albert Heijn, met een marktaandeel van ruim 30 procent de grootste supermarktketen, nooit duurzame ketens kunnen worden opgebouwd. Albert Heijn zelf onthoudt zich val elk commentaar over de korting en actie.



Volgens Zwanenburg zit de pijn bij boeren diep. “Het is tijd dat ook consumenten zich bewust worden van hoe met ons omgegaan wordt.” Vanuit LTO wordt in dat kader positief gereageerd op een protestactie van stedelijke jongeren in van de Youth Food Movement. Donderdagavond plakten leden, vaak studenten met interesse in Slow Food en duurzame landbouw, stickers met 2 procent korting op producten in een Albert Heijn in de binnenstad van Amsterdam. “Geef jezelf 2 procent korting”, aldus Janno Lanjouw van de organisatie, “Net zoals Albert Heijn doet. Boeren en stedelingen houden allebei niet van oneerlijke handel.”



Bron: Boerderij.nl

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin