Doorgaan naar artikel

Praat mee: jeugd of ervaring gevraagd?

De tuinbouw is op zoek naar goed opgeleide medewerkers. Want zelfs midden in de crisis hebben bedrijven in de tuinbouwketen banen te geef. Daarom zijn er nu jongeren op reis door de internationale keten, op kosten van de door de gehele sector gefinancierde campagne It’s Alive.

Maar hoe goed die arbeidsmarktcampagne het ook doet onder de jeugdige doelgroep van talentvolle hbo’ers en mbo’ers, de reikwijdte ervan is beperkt. Een andere, op dit moment misschien nog wel veel kansrijkere doelgroep wordt er niet mee bereikt: de volwassen professionals die door de crisis op zoek zijn naar een andere baan of zelfs een volledig andere carrière. Dat kunnen mensen zijn die al thuis zitten omdat hun werkgever failliet ging of moest reorganiseren. Of mensen die nog wel een baan hebben, maar de bui zien hangen en klaar zijn voor een nieuwe stap. En zelfs al is zo iemand 50 jaar oud, dan heeft hij of zij nog steeds zeventien dienstjaren in zich.

Wil de tuinbouw ook die mensen bereiken? En zo ja, hoe doet ze dat dan? Het is een afweging tussen jeugd en ervaring. Tussen gammel gefundeerde overmoed en slim toegepaste realiteitszin. Of tussen toekomstgerichte nieuwe inzichten en vaardigheden aan de ene kant en achterhaalde ideeën en methoden aan de andere kant.

De stelling van deze week luidt:

De tuinbouw richt zich op zoek naar nieuwe, goed opgeleide krachten te eenzijdig op jongeren.

Groenten & Fruit is benieuwd naar uw mening. Stem in de poll op onze homepage of laat een reactie achter onder dit stuk.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin