Doorgaan naar artikel

Imago tuinbouw positiever

Ruim een vijfde (21 procent) van de jongeren geeft aan wel in de tuinbouw te willen werken.

Medio 2010 gold dat voor ruim een tiende (12 procent) van de jongeren. Sindsdien hebben jongeren ook een positiever beeld van de sector, zo blijkt uit de vervolgmeting van de campagne It’s Alive onder achthonderd scholieren van 16 tot 24 jaar.

Jongeren die kennis hebben gemaakt met de campagne It’s Alive van de Nederlandse tuinbouw zijn veel positiever gaan denken over de tuinbouw als werkgever. Ruim twee jaar na de campagnestart herkennen jongeren de Nederlandse tuinbouw vaker als aantrekkelijke werkgever en als moderne internationale sector. Ze associëren het werken in de Nederlandse tuinbouw minder met een groot aantal negatieve elementen, zoals onplezierige werkomgeving en weinig toekomstperspectief. Vooral hbo’ers geven vaker dan voorgaande jaren aan dat ze willen werken in de Nederlandse tuinbouw.

Jongeren beoordelen It’s Alive als opvallend en leuk
De campagnemiddelen zoals de radiocommercial, slogan en de actiewebsite itsalivetravel vallen op en worden gewaardeerd door de jongeren. Ongeveer een derde van de doelgroep heeft iets van de campagne gezien en is aan het denken gezet over werken in de tuinbouw. Zij hebben een positiever beeld van de tuinbouw door de campagne.

It’s Alive Travel
Aan de voorjaarscampagne van It’s Alive (It’s Alive Travel) deden 1.050 jongeren mee. Met de actie konden jongeren tussen de 16 en 24 jaar een internationale werkvakantie in de Nederlandse tuinbouw winnen. Bestemmingen variëren van China, New York tot Oeganda. De vragen van de vervolgmeting zijn ook voorgelegd aan de deelnemers van It’s Alive Travel. Onder deze groep is liefst 73% aan het denken gezet over werken in de tuinbouw. Zij geven de It’s Alive Travel-campagne een 8.

Bron: Productschap Tuinbouw

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin