Home

Nieuws

Verduurzamingsslag import AGF

Een brede coalitie van supermarkten, handelsbedrijven en maatschappelijke organisaties wil import van verse groente en fruit uit Midden- en Zuid Amerika, Afrika en Azië in acht jaar tijd verduurzamen.

In 2020 moeten consumenten erop kunnen vertrouwen dat alle verse groente en fruit in de supermarkten duurzaam geproduceerd is, stelt koepel Frugi Venta. Onder meer The Greenery, AgroFair, Eosta, FairFields, Jaguar the fresh company, Nature’s Pride, Staay Food Group en Van Oers United tekenden de overeenkomst met Superunie, C1000, Albert Heijn, Jumbo en Lidl. De partijen, willen in drie stappen van 30 procent in 2014 via 50 procent in 2015 naar 100 procent duurzaam ingekocht volume van hun producten in 2020.

Frugi Venta,  Productschap Tuinbouw, ICCO en Solidaridad ondersteunen het Convenant met hun sector-expertise. Het Initiatief Duurzame Handel (IDH) gaat het hieruit voortkomende Groente & Fruit programma coördineren. Volgens IDH versterkt dit initiatief de koploperspositie van Nederland in de groenten- en fruithandel.

Hoe hoog de lat wordt gelegd is niet helemaal duidelijk. Aan de hand van bestaande standaarden zoals BSCI, Rainforest Alliance, ETI, Fairtrade (volgens FLO en IMO – Fair for Life), wordt bepaald wat duurzaam is en hoe zij daar naar toe gaan werken.

Bron: Groenten & Fruit - Auteur: Jeroen Verheul

Of registreer je om te kunnen reageren.