Home

Nieuws 8 reacties

Rabo: teler heeft nog te weinig visie

De Rabobank wil dat sier- en voedingstuinders nog meer nadenken over de positie van het teeltbedrijf in een steeds turbulentere omgeving.

Daartoe start de bank een omvangrijk twee jaar durend trainingstraject bij de lokale vestigingen. 
Dat is nodig omdat bedrijven zich te weinig aanpassen aan ontwikkelingen op de markt, stelt de bank. Ze dreigen daardoor de slag te missen. Ook de geldschieter komt dan in gevaar. Telers moeten bij een kredietaanvraag laten zien dat ze over een aangescherpte visie op de eigen toekomst beschikken, maar de bank wil niet spreken over concrete aanscherping van de kredieteisen aan telers.

Ruud Huirne, de nieuwe directeur food en agri van de Rabobank, presenteerde maandag resultaten van de Erasmus Universiteit onder 880 tuinbouwbedrijven. Het onderzoek bracht in beeld of ondernemers snel genoeg inspelen op de omgevingseisen.  Op korte termijn zijn bedrijven nog wel flexibel, maar de aanpassing van de strategie is te weinig flexibel, constateren de onderzoekers uit het onderzoek. Ook schieten ondernemers tekort om signalen van de markt om te zetten in nieuwe producten, bedrijfsprocessen of diensten.

Die kritiek van de Rabobank is overigens niet nieuw. De Wereld van Jip was een soortgelijk project dat ondernemers vijf jaar geleden over hun eigen capaciteit moest laten nadenken. Overigens constateert de bank dat grote tuinbouwbedrijven vaak beter in staat zijn in te spelen op ontwikkelingen.

Lang heeft de Nederlandse tuinbouw het gebrek aan flexibiliteit weten te compenseren door technische en teelttechnische innovaties, stelde de bank al eerder. Levenscycli van niches en concepten worden echter steeds korter. Bovendien neemt de internationale concurrentie voor tuinbouwproducten toe, waardoor de Nederlandse sector de focus moet verschuiven van kostprijs naar markt en afzet.

Bron: Groenten & Fruit - Auteur: Jeroen Verheul

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    Deze kritiek is wel een beetje mosterd na de maaltijd dames en heren van de Rabo. Het kwaad is al geschied.

  • no-profile-image

    Henk Jansen

    Ruud gaat ons vertellen dat we niet inspelen op de veranderingen in de omgeving.
    De nieuwe Rabo directeur komt bij het LEI vandaan.Hij heeft het LEI verlaten terwijl het aan de vooravond staat van een reorganisatie/faillessement.Inspelen op veranderingen in de omgeving doe je dus door weg te lopen.

  • no-profile-image

    Kees Zuidgeest

    Signalen uit de markt? Ik lees in het onderzoek niets over Biologische productie terwijl in de grote steden de een na de andere Eko Plaza en Marqt een nieuwe vestiging opent. Hier liggen kansen.

  • no-profile-image

    Johan

    Het is nog niet zo heel lang geleden dat de
    Rabobank kwekers aanspoorden de geplande uitbreidingen te vergroten. De bank financierde het wel. Die beslissing ligt
    altijd bij de ondernemer, maar toch.
    Nu zijn vele kwekers failliet of loonslaaf
    van de bank. Oorzaak de crisis. Zeg maar, een verandering in de geldmarkt, die de Rabo ook niet zag aankomen.
    En nu tuinders gaan vertellen hoe zij het
    moeten doen. Wat een arrogantie.

  • no-profile-image

    Raboslaaf

    Gelukkig heeft de Rabo dat ook niet...

  • no-profile-image

    Beer

    Tja wat weten ze het toch weer goed de Rabo mensen. grote lijnen en algemeen advies maar als je om details vraag kunnen ze geen goed antwoord geven.
    wellicht snappen ze niet helemaal dat switchen in de Agrarische sector niet zo makkelijk is. Schaal vergroting en focus op retail of keten intergratie maken dat nog lastiger.

  • no-profile-image

    bio vitalita

    als je met een verniuwing kom dan luisteren de heren van rabo niet eens, zo als geothermie, dat is toch wel nieuw en duursaam en co2 besparing, antwoord is je moet je eerst bewijzen, bij de rabo werken ook alleen jongentjes, die niet eens weten hoe een kas er van binnen er uit ziet

  • no-profile-image

    Jan Zegwaard, STAP

    Aan Alle reagerenden, kijk eens in de spiegel, wat heb jij aan marktkennis opgehaald en heb je je marktanalyse gemaakt, vervolgens een missie,visie en strategisch plan gemaakt.
    Dit is juist wat er aan ontbreekt bij de moderne ondernemers in de glastuinbouw! Maar wil je dat dan moet je eerst de benodigde kennis ophalen. Het is altijd vervelend om de waarheid onder ogen te zien. We hebben met zijn allen, incl de banken en afzetorganisaties zitten slapen. Het is tijd om in oplossingen te denken. Kijk op <>

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.