Home

Nieuws 2 reacties

Praat mee: krijgt inkoper AGF het lastig?

West-Europese leveranciers van verse groente en fruit zullen meer diensten of producten met toegevoegde waarde moeten ontwikkelen voor hun foodretailklanten, anders dreigen ze hun positie te verliezen.

Rabobank Food and Agribusiness Research and Advisory concludeert dat er voor leveranciers van verse groente en fruit kansen liggen om de winstgevendheid verder te vergroten en steeds complexere problemen rond inkoop op te lossen.

Cindy van Rijswick, Industry Analyst Fresh Produce bij de Rabobank, stelt: "Hoewel steeds meer grote foodretailspelers al rechtstreeks bij telers inkopen of dit overwegen, is het nog maar de vraag of deze strategie om tussenschakels over te slaan en zo de kosten te verlagen op lange termijn succesvol is. Leveranciers die retailers kunnen ontzorgen of ze van unieke producten kunnen voorzien zullen altijd een onmisbare schakel blijven in de waardeketen voor verse groenten en fruit."

In de groente- en fruitsector is schaarste veel minder een issue dan bij de agri-commodities stelt Rabobank. Niettemin zal de sourcing van verse groente en fruit om diverse redenen complexer worden. De jaarrond inkoop van een aantal soorten verse groenten en fruit wordt steeds lastiger vanwege de behoefte aan differentiatie en kwaliteit, de vele eisen van de foodretail, onder andere op het gebied van voedselveiligheid, de risico's in de internationale handel en verschuivingen in productstromen.

Naarmate producten moeilijker te sourcen zijn en het aandeel in de omzet toeneemt zijn ze van meer strategisch belang voor het groenten- en fruitschap. Dit betekent dat er voor leveranciers kansen liggen om strategische partners te worden. Dit kan door klanten te voorzien van onderscheidende, innovatieve producten die een retailklant voordeel of zelfs volledige exclusiviteit ten opzichte van de concurrentie opleveren. Voorbeelden van dergelijke partnerships zijn al te vinden in het gemakssegment. Leveranciers van versgesneden groenten en fruit die vaak langetermijn relaties hebben met hun retailklanten zijn er samen met klanten in geslaagd om de omzet van koelverse groenten en fruit fors te verhogen. Ook het ontwikkelen van appel- of peerclubrassen die exclusief verkrijgbaar zijn bij bepaalde detailhandelsketens biedt interessante mogelijkheden.

Bron: Rabobank

Bent u het eens of oneens met Rabobank? Stem op de poll bovenin onze homepage en praat mee!

Groenten & Fruit is benieuwd naar uw mening!




Redactie GFActueel

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    Je kan waarde toevoegen zoveel je wil, maar dat is geen garantie voor meer winst, wel voor meer risico.

  • no-profile-image

    maike koppens

    Zolang de inkopers van de supermarkten gaan voor de laagste prijs, schieten wij er als producenten helemaal niets mee op. In theorie lijkt het allemaal heel mooi, hele mooie woorden en beloftes, de praktijk is keihard en maakt duidelijk dat je wordt afgerekend op de laatste cent.

Of registreer je om te kunnen reageren.