Home

Nieuws

Leveranciers: houding AH hard en arrogant

Leveranciers klagen in de pers over de 'een harde en arrogante' houding van Albert Heijn, ondanks de excuusbrief na de kortingseis.

In het Financieele Dagblad geeft een leverancier aan dat hij over november, zonder enige vorm van communicatie, twee procent minder heeft ontvangen. "Leuk die publieke excuses voor de brief, maar achter de schermen is de houding van AH nog harder en arroganter geworden."

Volgens een andere fabrikant zitten de onderhandelingen met Albert Heijn muurvast en mag hij pas op gesprek als  hij instemt met de twee procent-regeling. "Daar valt met Albert Heijn niet over te praten. De leden van de FNLI zouden unaniem tot een leveringsstop moeten besluiten."

De korting is dit keer niet, zoals in de oorspronkelijke brief van AH was aangekondigd, ingehouden bij alle leveranciers van Albert Heijn. Meerdere fabrikanten zeggen tegen het Financieele Dagblad dat ze niet zijn gekort en dat daar ook niet mee gedreigd is. De FNLI, vereniging van levensmiddelenfabrikanten, zegt ook geen klachten te hebben ontvangen.
AH-topman Sander Van der Laan zegt in een reactie de kritiek niet te herkennen. "Geen van de voorbeelden die u noemt zou ik tot het beleid van Albert Heijn willen bestempelen. Ik heb gezegd dat de brief een inschattingsfout is, dat we altijd in overleg en met wederzijds goedvinden de voorwaarden vaststellen. Bij de contacten tussen onze inkopers en de leveranciers gebeurt het regelmatig dat zaken escaleren. Ik heb dan de uitdaging om af te wegen of iets gezeur is, of dat er werkelijk iets aaan de hand is."

Van der Laan houdt vast aan de argumenten in de 2%-brief. Ahold vindt het redelijk om kortingen te bedingen, omdat het aantal winkels en de autonome omzet groeit. "Ik vind het wel een beetje kinderachtig om te zeuren bij de media. Aan de andere kant zijn de inkoopprijsstijgingen die fabrikanten voorstellen niet in lijn met wat aan de verkoopkant reëel is."

Albert Heijn trekt vanaf 1 januari twee procent van de rekening af als de supermarkt binnen dertig dagen betaalt. Eerder was die korting 1,4 procent.

Herman te Pas (Distrifood)

Of registreer je om te kunnen reageren.