Home

Nieuws 4 reacties

Edeka maakt kwaliteitsslag

Edeka zet in haar reclame-uitingen steeds vaker in op het kwaliteitskenmerk van de supermarktketen. Maar die eis wordt ook opgelegd aan leveranciers van de keten.

Deze week ging een nieuwe commercial de lucht in waarmee Edeka zich nadrukkelijk op de kaart zet als de verstrekker van kwalitatief, hoogwaardige verswaren. Duitse consumenten worden warm gemaakt voor de Edeka-Kochstudio (Edeka’s kookstudio). Een website met ‘idioot’ simpele, ambachtelijke gerechten.

Eerder al zette Edeka zich in campagnes op de kaart als de beste leverancier van lokale producten en prestenteerde de supermarkt de kwaliteitskenmerken van Edeka’s huismerk. In het Duitse marketingmagazine Horizont, liet marketingmanager Claas Meinecke doorschemeren dat de Duitse super zich in de markt meer zichtbaar wil onderscheiden met haar slogan ‘Wir lieben lebensmittel’.

Dat is niet alleen een marketingterm, aldus Meinecke, maar kwaliteitseisen zullen ook steeds vaker opgelegd worden aan versleveranciers van de onderneming.

Laatste reacties

  • BN Nanninga

    Conclusie: Edeka biedt perspectief als het om meerwaarde gaat. Daar wordt je toch blij van marketingman omdat je hier kansen ziet. Wat willen ze precies, die jongens en meisjes bij Edeka? Meer smaak, meer authenticiteit, meer inspiratie. Kom maar op zou ik zeggen en de NL tuinbouw kan het invullen.
    Nu nog marktgerichte ondernemers die begrijpen dat deze kansen de weg van de toekomst is en dat verder kostprijs verlagen en schaal vergroten een doodlopende weg is.
    Dat vraagt natuurlijk om know how en deze know how is gewoon beschikbaar. Laat de GMO de GMO maar sta op en pak als ondernemer dergelijke kansen. Er zijn nog veel meer.

  • P. Verschuren

    Ik zie anders nergens dat ze voor de meerwaarde die ze vragen ook meer willen betalen, dus ik sta nog niet te juichen. De afgelopen 10 jaar is zeker een kwaliteitslag (qua verpakking, sortering en stikkeren) gemaakt bij de producenten van vers, maar deze toegevoegde waarde wordt niet vergoed.

  • bramgf

    Binnenkort gaan we ook een kijkje nemen bij Edeka's nieuwe versunit Zurheide in Düsseldorf. Maar dat is inderdaad vooral buitenkant, in die zin terechte vraag, Peter. Of er ook beter betaald gaat worden...

  • BN Nanninga

    Goed punt heren! Ik denk ook dat meerwaarde proposities waaraan meerprijs hangt verkocht moeten worden vanuit de meerwaarde die voorziet in behoefte van de klant. De praktijk is echter dat al snel een prijsdiscussie gevoerd wordt waardoor de meerwaarde verdampt en de focus op prijs komt te liggen. Dat heeft te maken met het huidige systeem en vechtmarkt waarin de Europese retail zich begeeft en producenten samen met handel via telersverenigingen zich laten uitmelken. Voor de bulkmarkt werkt dat nou eenmaal zo maar juist bij meerwaarde zul je hier anders mee om moeten gaan. Daar ligt volgens mij nog heel veel te winnen.

Of registreer je om te kunnen reageren.