Home

Nieuws

Buitenlandse telers domineren reclame Nederland

Franse appeltelers en Nieuw-Zeelandse kiwiproducenten zijn de grootste investeerders in reclame-uitingen voor groenten en fruit in Nederland.

Dat blijkt uit mediacijfers van Nielsen. De Association Pink Lady stak tot oktober ruim acht ton in Nederlandse promotie, ongeveer even veel als Zespri Europe Antwerpen. De lijst investeerders bestaat verder vooral uit commerciële bedrijven, als Neerlands Glorie (HAK), Iglo en Chiquita. Bij alle drie is een duidelijke daling zichtbaar van reclamebestedingen. Chiquita stak in 2011 nog 2,8 miljoen euro in reclames in Nederland, tegen 4 ton nu. Daardoor zijn de buitenlandse telerspartijen met een constant bestedingspatroon nu de grootste partijen op die markt.

Opvallend is verder de daling bij AGF Promotie Nederland (Groentenfruit Bureau), bij Coforta, Fresh Park Venlo en Inova Fruit. Het lijkt vooral een weergave van de economische situatie waarin de Nederlandse teelt zich bevindt.

Of registreer je om te kunnen reageren.