Home

Nieuws 1 reactie

AH pakt AGF-concept aan

Albert Heijn komt met een vernieuwde AGF-afdeling, waarin vier nieuwe pijlers zijn opgenomen die de afdeling meer body moeten geven.

Dat meldt Distrifood. Het nieuwe concept rust op vier pijlers, zegt category manager Erik Vorenkamp in Ahá, het magazine van Albert Heijn. "Verleidelijke overvloed, veel voor weinig, echt smaakt het best en verrassende variatie", zijn volgens Vorenkamp de vier pijlers.

Met ‘verleidelijke overvloed’ doelt hij op de manier van presenteren. Het product speelt de hoofdrol en de inventaris moet daarbij ondergeschikt zijn. "Van hol naar bol noemen we dat. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor de medewerkers. Zij zijn zichtbaar aanwezig, vullen voortdurend de producten aan en bewaken de kwaliteit."

Onder de noemer ‘echt smaakt het best’ wordt het assortiment uitgebreid met verschillende AH Excellent-producten. "En we gaan veel meer met onze klanten communiceren over smaak. Op nieuwe verpakkingen komen teksten over de smaak van het product. Zo staat bij appels de aanduiding 'zoet, met een stevige bite'. Misschien kunnen we mensen hiermee op het idee brengen om eens een andere appelsoort te kiezen."

De communicatie zal ook meer dan ooit gericht zijn op Nederlandse producten. Daarnaast worden klanten meer betrokken bij de seizoenen. "Als de appels net van de boom vallen,smaken ze het lekkerst", zegt Vorenkamp. "Zo willen we elk seizoen gaan vieren, met in totaal ruim 130 seizoensproducten."

Foto

  • AH vernieuwt AGF-afdeling

    AH vernieuwt AGF-afdeling

    Foto: Albert Heijn

Herman te Pas (Distrifood)

Eén reactie

  • BN Nanninga

    Ik heb het concept nog niet met eigen ogen gezien maar vanuit de tekst lijkt het erop dat Albert Heijn de zaak heeft opgefrist. Blijkbaar was dat nodig vanuit een verlies aan marktaandeel. Aangezien Lidl volop reclame maakt met de 'beste' te zijn met vers steken ze nu hier op in door hun kwaliteit op de verkoopvloer nog beter te bewaken en veel voor weinig te promoten. Ook gaan ze werken met hun eigen Excellent merk onder het motto 'echt smaakt het best'. Niet dat AH de echte producenten zichtbaar wil maken vanuit een authentieke insteek maar ze willen op zoek naar smaakbeleving zodat ze hier mogelijk nog beter op kunnen sturen.
    Conclusie: er blijft een grote kloof tussen producent die alle risico's loopt en consument die verstoken blijft van echte verhalen van producenten. Lijkt mij mooie kans voor de Plus om hier op in te spelen en juist deze verhalen naar voren te halen. We krijgen dan eindelijk het gewenste onderscheid in supermarkten waar je als producent en consument beter uit kunt kiezen.

Of registreer je om te kunnen reageren.