Home

Nieuws

Sponsoring geeft tuinbouw beter imago

Land- en tuinbouwbedrijven kampen in de naaste omgeving vaak met een negatief imago. Openheid en een goede relatie met de buurt, door betrokkenheid bij maatschappelijke activiteiten in de gemeente, zorgen volgens telers voor een betere verstandhouding.

In de septembereditie van Groenten & Fruit Magazine, die vandaag verschijnt, geven vertegenwoordigers van de tuinbouw aan wat zij doen om de omgeving te informeren en een goede relatie op te bouwen met de buren.
“Je moet je als bedrijf regelmatig laten zien in het dorp”, vindt Erik Hoogerbrugge van Kwekerij Hoogerbrugge uit Steenbergen. “Daar woont toch de schooljeugd waar we in het weekend en tijdens vakanties graag gebruik van maken.” Het tomatenbedrijf van de broers Erik en Pieter Hoogerbrugge steunt daarom al meerdere jaren de plaatselijke Oranjevereniging. Opvallend is de sponsoring van een driedaagse wielerwedstrijd voor junioren, de Westbrabantse Pijl.

Begrip kweken
Het komkommerbedrijf van Theo en Christine Polman uit Erica kiest ervoor om de deuren van de kas als het maar even kan open te zetten voor het publiek. Niet alleen in het voorjaar tijdens Kom in de Kas, maar ook in oktober voor Kunst in de Kas. Sinds 1992 is Christine Polman coördinator van Klas in de Kas, het initiatief om leerlingen van basisscholen van dichtbij kennis te laten maken met de glastuinbouw. “Het is erg belangrijk om al op jonge leeftijd uitleg te geven over de werkwijze en gang van zaken in de tuinbouw.” Het effect op begeleidende ouders en leerkrachten moet volgens Polman beslist niet worden onderschat. “Ook die bezoekers gaan met een totaal ander beeld naar huis.”
Commercieel directeur Jack Kranenburg van Agriport A7 noemt sponsoring van de jaarlijks groeiende halve marathon een prima manier om de locatie als groentegebied meer bekendheid te geven. “De tuinders hebben het initiatief van begin af aan goed opgepakt”, vindt Kranenburg. “Bij elke editie worden er producten beschikbaar gesteld.” Het gaat volgens Kranenburg om de goede verhouding die je opbouwt met je omgeving. Zo kweek je begrip voor je activiteiten. Dat is erg veel waard.”

Lees het hele artikel in de septembereditie van Groenten & Fruit Magazine die vandaag verschijnt.

Bron: Groenten & Fruit  Auteur: Roger Abbenhuijs

Roger Abbenhuijs

Of registreer je om te kunnen reageren.