Home

Nieuws

Merk 'Hoogstraten Aardbeien' meest bekend

Erg bekend zijn aardbeimerken en labels in België niet, slechts 18 procent van de ondervraagden weten in een telefonische enquête een merk of label te kunnen noemen. 'Hoogstraten Aardbeien' kwam nog meeste bekende naar voren.

In 2009 voerde marktonderzoeksbureau Market Probe in Vlaanderen een telefonisch onderzoek uit naar de bekendheid van het merk 'Hoogstraten Aardbeien' en van andere aardbeimerken en labels in België. Onderzoeker Kris Smet van Market Probe zette op het Internationale Aardbeiensymposium op 2 september in Antwerpen de resultaten op een rijtje.

82 procent niet op de hoogte
Slechts 18 procent van de geënquêteerden bleek spontaan in staat een merk of label te kunnen noemen. Ofwel 82 procent van de Vlaamse consumenten is totaal niet op de hoogte met welk label of merk dan ook. Van de genoemde merken werd Hoogstraten aardbei het vaakst genoemd, met een score van 44 procent. Het komt er dus op neer dat minder dan 10 procent van de consument in Vlaanderen spontaan het ‘meest bekende’ aardbeimerk weet te noemen.

Duurzaamheid speelt minimale rol
Daarnaast werd gepeild in hoeverre consumenten zich bij de aankoop van aardbeien laten leiden door ‘duurzaamheid’, maar dat blijkt minimaal. Belangrijker zijn - in aflopende volgorde - versheid (door 70 procent van de geënquêteerden als belangrijk aangeduid), goede smaak (68 procent), sappigheid (47 procent) en houdbaarheid, uitstraling en kleur. Slechts 25 procent noemt ‘duurzaamheid’ als een van de criteria waaraan aardbeien moeten voldoen, waarbij opviel dat consumenten daaronder van alles verstaan, van de zorg voor een voedselveilig product tot de zorg voor goede arbeidsomstandigheden en milieuontziende productiemethoden. Verder wordt duurzaamheid ook geassocieerd met een marketingaspect dat van stal komt om een hoge prijs voor een matige kwaliteit te rechtvaardigen.

Bron: Groenten&Fruit - Auteur: Joost Stallen

Of registreer je om te kunnen reageren.