Home

Nieuws 2 reacties

Kwaliteit paprika baart KCB zorgen

Het KCB heeft uit de klankbordgroep diverse signalen gekregen dat het aantal kwaliteitsproblemen bij paprika is toegenomen. Ook afnemers hebben vaker klachten.

Het seizoen nadert zijn einde en dus wordt er volop geëvalueerd. Maar volgens kwaliteitsspecialist Peter Damen van het KCB heeft men daarbij vooral oog voor de opgebrachte kilo’s en niet voor de kwaliteitsproblemen die zich bij de diverse rassen hebben voorgedaan.

Het zou met name gaan om een toename van anthocyaanvlekken op de vrucht. Volgens Damen is dat, naast bekende problemen als binnengroeiers, afgebroken staartjes en steeltjesrot, een groeiend probleem, maar wordt de kwaliteitsafwijking slechts ten dele erkend door telers.

Klachten
“Daarbij heeft men te weinig oog voor degenen, die het product ontvangen”, aldus Damen. Het KCB krijgt uit de klankbordgroep, waarin onder meer Frugi Venta en DPA zitting hebben, signalen dat het aantal klachten van afnemers stijgt. “Afnemers klagen erover, omdat de consument dit ziet als rot of iets afwijkends.”

“Voorgaande jaren kwam dit gebrek ook wel voor, maar in beperkte mate. Nu komt dit in ruime mate voor en dus groeien de klachten. Ook het KCB krijgt hier in toenemende mate mee te maken en dat baart ons zorgen.”

Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Brammert Waagmeester

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Wilbert van den Bosch

    Op eerste gezicht schrik je van zo'n kop. Om welk kwaliteitsprobleem gaat het? De genoemde anthocyaanvlekken zijn inderdaad niets nieuws, komen al jaren in mindere mate voor, en zijn een gevolg van extreem hete dagen, of een verdampings-probleem. Dit jaar dus meer dan andere jaren. Jammer dat de paprikatelers die nu al tweeenhalf jaar zeer beroerde prijzen ontvangen voor de producten ook nog te maken krijgen met dit soort -niet onderbouwde- stemmingmakerij. Ik ben van mening dat de paprika's die de teeltbedrijven verlaten niet minder van kwaliteit zijn dan enkele jaren of zelfs tien jaar geleden. De omloopsnelheid en de kennis van het product in de keten naar de eindklant is wel afgenomen met bijbehorende problemen tot gevolg. Volgens de heer Damen zijn er echter meerdere toenemende problemen, terwijl volledig voorbijgegaan wordt aan bijvoorbeeld de inzet van telers om afgebroken staartjes te voorkomen door de eerste twee zetsels staartjes te wrijven. Een goede journalist laat in ieder geval toch minimaal ook de teelt en/of verkooporganisaties aan het (weer)woord. Zo is het net of kwaliteit de telers niet interesseert. Integendeel. Rendement wordt bepaald door kwaliteit, prijs en productie min de kosten. Betere kwaliteit levert nog steeds een hogere prijs en minder uitval- en sorteerkosten op.

  • no-profile-image

    Brammert Waagmeester (redactie)

    @ Wilbert: In editie 40 zullen we uitgebreid aandacht besteden aan het probleem. KCB is niet de eerste de beste, als zij iets signaleren, mag je aannemen dat er serieus iets aan de hand is. Vandaar onze keuze om dit bericht alvast te publiceren.

Of registreer je om te kunnen reageren.