Home

Nieuws 1 reactie

Groente trekt klant supermarkt in

In supermarkten staan de schappen met verse groente steevast vooraan in de winkel. Dat lijkt niet toevallig.

Negen van de tien mensen die de winkel binnengaan, is van plan verse groente te kopen. Van hen beslist de helft pas in de winkel welke groente wordt gekocht. Daarop worden veelal de andere aankopen, vlees, vis of kip en pasta of rijst, afgestemd, blijkt uit onderzoek door het Productschap Tuinbouw.
Mensen werd bij binnenkomst van de winkel gevraagd wat ze wilden kopen. Bij de uitgang werd gekeken wat er in het karretje lag. Om het koopgedrag van consumenten te beïnvloeden, willen supermarkten weten hoe dat gedrag er uitziet. Het onderzoek past in de campagne om Nederlanders aan te zetten tot het eten van 2 ons groente per dag en twee stuks fruit.

Impulsaankoop
De klanten gaan ervan uit dat je groente beter niet kunt bewaren en dat is een reden om vaker naar de winkel te gaan. Bij fruit gaat men er veelal van uit dat dit wel wat langer op de schaal kan liggen. Bij groente en fruit gaat het niet om een impulsaankoop, aldus de onderzoekers.

Aanlokkelijk fruit
Wel komt het voor dat de klant op de winkelvloer besluit om wat extra bij te kopen. Bij groente is dan de prijs meer van belang dan bij fruit. Bij fruit is "acute trek'' een reden om wat extra te kopen en dan is vooral van belang of dat fruit er aanlokkelijk uit ziet.
Dat weten de onderzoekers onder meer doordat ze een aantal klanten vroegen om een speciale camerabril op te zetten. Daaruit bleek dat bij de aankoop van groente de ogen 36 seconden over het schap gaan en dat de aankoop van fruit 83 seconden in beslag neemt.

Bron: AgD/ANP

Redactie GFActueel

Eén reactie

  • no-profile-image

    oostlander

    Weer zo n onzinnig herhalingsonderzoekje dat nogmaals bewijst dat het P.T. alleen maar een log werkgelegenheidsproject is.
    Dit komt onze overheid vaak goed uit, omdat ze zo slecht functionerende topbestuurders mooi een tijdje kunnen lozen.

Of registreer je om te kunnen reageren.