Home

Nieuws

Loyaliteit agrariërs aan huisbankier lijkt beperkt

De loyaliteit van boeren en tuinders aan hun huisbankier is beperkt.

Dat blijkt althans uit een onderzoek van marketingbureau Prosu onder bijna 11.000 agrariërs. Volgens het bureau uit Dronten brokkelt de loyaliteit af door het financieringsbeleid van banken. Prosu baseert zich op de Net Promotor Score, een systeem dat vergelijkbaar is met de methode waarmee het sentiment van consumenten en managers periodiek wordt gemeten. Agrarische klanten wordt gevraagd of ze hun bank zouden aanbevelen aan derden of juist ontraden.

Geen massale overstap

Sinds het eerste kwartaal van 2009 is het verschil tussen het percentage aanraders en afraders in negatieve zin toegenomen. Waar eerst het percentage aanraders min afraders uitkwam op min 10 procent, is dat nu min 22 procent. Volgens Prosu worden bedrijven gedwongen grotere financiële buffers aan te leggen, en krijgen ze minder geld los bij de bank. Ze ervaren dit niet zelden als een rem op groei.
Zonder cijfers prijs te geven, stelt Prosu dat de daling te zien is bij alle landbouwsectoren, waarbij de varkenssector het meest negatief oordeelt over de eigen bank. De afbrokkelende liefde resulteert overigens nog niet in massaal overstappen. Integendeel: marktleider Rabobank maar ook ABN Amro en ING rapporteren stabiele marktaandelen.

Prosu denkt dat de werkelijke test pas komt wanneer de investeringsbehoefte weer toeneemt. Momenteel hanteren alle banken een stringent beleid, terwijl vanuit de sector door een verslechterde markt minder vraag bestaat naar kapitaal.


Bron: AgD.nl

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.