Home

Nieuws 2 reactieslaatste update:21 mei 2010

‘Teler zelf verantwoordelijk voor afzet’

“Het is niet meer van deze tijd om de afzet van producten bij andere schakels in de keten te leggen. De teler is zelf verantwoordelijk voor de afzet van zijn product.” Dat zei directeur Meiny Prins van Priva gisteren tijdens het VersEvent in De Lier.

Priva was gastheer van het evenement voor versmarketeers. Volgens Prins een logische combinatie. “Net als Priva zijn marketeers altijd op zoek naar net dat beetje anders.” In haar inleiding benadrukte zij het belang van marketing, maar voegde daar wel aan toe dat de tuinbouwsector in een ergere crisis zit dan de huidige en vorige generatie heeft meegemaakt. “Maar”, zo stelde Meiny Prins, “wij hebben het vermogen om te creëren. We kunnen onze voorsprong behouden, onder andere door het internationaliseren van onze kennis.”

Bal
De bal ligt volgens de Priva-directeur en zakenvrouw van 2009 bij de producenten van vers. “Zij moeten de juiste strategie kiezen en zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de afzet.” De huidige afzetproblematiek los je naar haar mening niet op met meer subsidies om de kosten te beheersen. “Het gaat om nieuwe marktconcepten en samenwerkingsvormen. Dat vereist echt ondernemerschap.” Beter kijken naar de behoefte van de klant, goed bepalen van de grootte van de markt en meer samenwerking is het recept. “Als je echt succesvol bent, ben je lastig te kopiëren”, meent Prins. “Het is goed om groot te dromen en die droom vervolgens met kleine stapjes te verwezenlijken."

Foto: Leo Duijvestijn 

Bron: Groenten & Fruit  Auteur: Roger Abbenhuijs

Roger Abbenhuijs

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Bernhard Nanninga, Agrado marketing en strategie

    Dit doet mij goed te lezen. Ik was er zelf bij en kan alleen maar het verslag en boodschap van Roger Abbenhuijs bevestigen. Priva toont hoe het moet en dient als voorbeeld voor de sector. Op eigen kracht en autonoom groeien en kansen benutten. Meiny Prins zegt: ” Beter kijken naar de behoefte van de klant, goed bepalen van de grootte van de markt en meer samenwerking is het recept. “Als je echt succesvol bent, ben je lastig te kopiëren”. Meiny Prins begrijpt de essentie van marketing en weet dit in haar presentatie goed te verwoorden. Ik hoop dat dit bewustzijn ook doordringt in de primaire sector. Het echte ondernemersschap moet weer boven komen drijven.

  • no-profile-image

    Jos Bakker

    In mijn ogen is dit niet nieuws onder de zon. Dat de teler zelf de afzet van z'n producten moet regelen, zelf z'n marketing moet organiseren wordt al minstens tien jaar geroepen. Als je weet met wat voor afzetstructuur je te maken hebt, in wat voor keten je zit, dan zou je dit niet zo snel roepen. Het is te kort door de bocht. Bij bedrijfskunde wordt je al geleerd dat de ketenregie vaak in handen is van de grootste partij, in het geval van de vershandel is dat de retail. Van telers zijn er duizenden, van afnemers slechts enkele grote. Dit betekent een grote afhankelijkheid van de afnemers en je kunt je wel voorstellen waar de meeste toegevoegde waarde van nieuwe concepten naar toe gaat. En laat ik maar niet beginnen over hoe snel je gekopieerd kan worden in de vershandel, hoe snel je ingehaald bent en je weer op een status quo niveau zit.

Of registreer je om te kunnen reageren.