Home

Nieuws 1 reactie

België exporteert meer groenten naar Duitsland

België heeft vorig jaar 12 procent meer verse groenten geëxporteerd naar Duitsland dan in 2008. De groei is vooral gerealiseerd bij tomaat, komkommer en paprika. De export van vollegrondsgroenten daalde juist.

De groei van de export van verse groenten naar Duitsland met 12 procent is duidelijk hoger dan de toename van de totale export die maar 6,8 procent bedroeg. De laatste jaren stagneerden de leveringen van glasgroenten juist en liep ook de export van vollegrondsgroenten terug. De oorzaak daarvan is de eigen productie van Duitsland en de toenemende zelfvoorzieningsgraad voor vollegrondsgroenten, terwijl ook de concurrentiedruk van andere landen toenam.

Duitsland belangrijkste importeur
Met een jaarlijkse stabiele invoer van drie miljoen ton verse groenten blijft Duitsland de belangrijkste importeur in Europa. Met een export van 170 duizend ton verse groenten is België de vijfde grootste leverancier van Duitsland. Belgische telers zijn in Duitsland gekend als specialisten van wintersla (22 duizend ton), prei (19 duizend ton) en tomaten (76 duizend ton) en van paprika en komkommer in het voorjaar en in de zomer.
België levert in Duitsland overwegend groenten met het Flandria-kwaliteitslabel. Het Flandria-merk is volgens de tweejaarlijkse DIMA-enquête bij inkopers en groothandelaars het meest bekende merk.

Geen structurele toename
Ondanks de sterkte van Flandria en de toegenomen export, nuanceert Paul Coenen van VLAM het goede exportcijfer enigszins. Hij wijst erop dat het lage prijspeil in 2009 een belangrijke rol heeft gespeeld in het afnemen van Belgisch product. "Het is dus niet zeker dat het bij deze exporttoename om een structurele verbetering gaat."
Bovendien ziet Coenen de zelfvoorzieningsgraad van Duitsland jaar na jaar toenemen. Ook in de goedkope seizoenskrachten die met een soepeler arbeidsregeling worden tewerkgesteld, ziet hij een bedreiging voor de Belgische afzet van arbeidsintensieve groenten. "Gelukkig is het glasareaal in Duitsland nog bescheiden, maar ook dat zal niet blijven duren", zegt Coenen.
"Duitse consumenten vragen steeds nadrukkelijker om lokaal geteelde groenten. Er is een duidelijke meerprijs voor Duitse producten. De klimaatproblematiek speelt daarin een rol. De duurzaamheid van Belgische glasteelt met gesloten watercircuit en WKK-energie van een warmtekrachtkoppeling, kan de vergelijking met concurrerende leveranciersgebieden wel goed doorstaan. Wanneer hij rekening houdt met voedselkilometers, vergeet de Duitse consument wel eens dat Flandria-groenten vaak minder kilometers hebben afgelegd naar de supermarkt, dan de alternatieven uit eigen land", betreurt Coenen de kortzichtige kijk van de Duitse consument.

Bron: vilt.be

Redactie GFActueel

Eén reactie

  • no-profile-image

    Vertaalbureau Duits Perfect

    Wij merken dit ook als Duits vertaalbureau. We vertalen steeds meer voor Belgische en (weliswaar in iets mindere mate) voor Nederlandse Telers. Veel telers onderschatten echter naar onze mening een goede communicatie met Duitse afnemers. Vooral bij de contracten en het promotiemateriaal wordt een goede vertaling vaak onderschat.

Of registreer je om te kunnen reageren.