Home

Nieuws

KwalitIJd onderscheidt streekproduct

Kwalitijd – met een lange ij – , tijd en liefde steken in een product, maken een streekproduct onderscheidend ten opzichte van de grote merken.

Tijdens een van de 'PUUR Ontdekken' mini-trendtours van Syntens langs alle provincies, ditmaal in Utrecht, werd aandacht besteed aan de kwaliTIJD.  "Liefde voor het ambacht, de tijd die het product krijgt om te rijpen en op smaak te komen en de zorg van de ondernemer, die tijd steekt in het opbouwen van relaties met gelijkgestemde partners in de keten: het zijn onzichtbare ingrediënten, die het product zijn unieke smaak en beleving geven."

Een groep ondernemers uit de voedingssector deed deze maand inspiratie op bij bedrijfsbezoeken in Utrecht, om deze later toe te kunnen passen op het eigen bedrijf.

 

Fruitsappen

Onder andere werd het familiebedrijf Schulp in Breukelen bezocht. Hier wordt al sinds 1861 fruit geteeld, en ook nu nog elk seizoen peren geoogst. Samen met fruit van andere telers, wordt het te midden van de fruitbomen geperst tot Schulp Vruchtensappen, zonder extra ingrediënten of toevoegingen.

Teler Albert Schulp liet zien hoe een gestaag groeiend bedrijf de kwaliteit - de sterkte van het bedrijf - kan behouden. De kleine stappen van groei met behoud van kwaliteit vormen Schulp’s uitdaging en kracht. Omdat beleving voor de consument tegenwoordig een belangrijke rol speelt, vertaalt Schulp dit door het verhaal en de historie van het bedrijf ook op de flessen met vruchtensap te communiceren.


Rechtstreeks van boer naar winkel

Een spreker op de mini-trendtour was Willem Treep, een van de partners van het bedrijf Willem&Drees. Dit bedrijf is in de zomer van 2009 in de regio Amersfoort begonnen om aardappels, groenten en fruit van boeren uit de buurt verkrijgbaar te maken in winkels in de buurt. De producten worden rechtstreeks bij de boer opgehaald en direct naar de desbetreffende winkel gebracht. Regio voor regio breiden ze nu uit.

Ze hebben een credo met daarin tien punten opgenomen, waaronder “Uit de buurt” (streven naar een straal van maximaal 40 km) en “Van het seizoen”. In het verhaal is de relatie met de teler zeer belangrijk. Die is direct, zonder tussenhandel, en gericht op de lange termijn. Zij hanteren voor hun producten en zo ook voor de boeren een hoge kwaliteitsstandaard. "En die houd je alleen in stand als je op continue basis investeert in je product en de producenten, waardoor kwaliteit behouden blijft”, aldus Willem Treep.


Meer tours

Het volledige verslag van de mini-trendtour PUUR Utrecht Ontdekken is terug te vinden op de website van Syntens. Daar kunnen belangstellenden zich ook aanmelden voor volgende trendtours. De eerstvolgende is op 20 mei: PUUR Drenthe Ontdekken.



Bron: Syntens - bewerkt door Peter Visser

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.