Home

Nieuws 3 reacties

Idee 'Kijk of het klopt' gepresenteerd

Drie initiatiefnemers hebben gisteren het idee ‘Kijk of het klopt’ gepresenteerd aan ongeveer honderd belangstellenden.

Het idee houdt in dat consumenten met behulp van de barcode in een database kunnen komen waar vervolgens heel veel informatie over het product te vinden is. Die informatie kan er opgezet zijn door de producent zelf maar eventueel ook door anderen.

Geen logo voldoet
Het idee is afkomstig van Dick Veerman van Foodlog.nl, Jan Peter van Doorn en Wouter de Heij. Zij dachten het uit omdat ze vinden dat niet één van de bestaande logo’s op producten recht doet aan de consument. “De logo’s vertellen de consument wat wel en niet goed is. Wij vinden dat de consument slim genoeg is om dat zelf te beoordelen”, zegt Jan Peter, een van de initiatiefnemers.

Geld nodig
Volgens de initiatiefnemers kijkt het ministerie van LNV naar het initiatief. “Er is geld nodig om het op te zetten. Ik schat 7 tot 8 miljoen voor een aantal jaren.” De initiatiefnemers denken in september te kunnen aangeven of ze doorgaan met het idee en dus of ze genoeg financiering hebben. Als dat goed komt, wil men in januari 2011 live gaan met het idee.

Bekijk hier een filmpje met de reacties van een aantal mensen op het idee 'Kijk of het klopt'.

Bron: gfactueel.nl - Auteur: Ellis Langen

Ellis Langen

Laatste reacties

  • no-profile-image

    hen westland

    ,,Kijken of het klopt,, klinkt dat niet wat argwanend - negatief ???

  • no-profile-image

    René - Valencia

    Steeds meer consumenten denken dat de melk uit de fabriek komt ipv van de koe, de consument krijgt plakvlees ipv een echt biefstuk, wortelrasp ipv echt vruchtvlees in zijn jus d´orange. Hoezo is de consument slim genoeg?

    By the way, Metro Duitsland heeft enkele jaren geleden al tests gedaan in hun eigen proefwinkel, waarbij je de RFID code kon scannen naast de weegschaal en zo via Google Earth werd ingezoemd op het perceel waar het vandaan kwam. Zo nieuw is het dus niet.

  • no-profile-image

    Maren Schoormans- Monsanto

    @hen westland ''...of het klopt..'' kan idd wellicht de reactie oproepen ''klopt er iets niet dan?''. Misschien is ''what's in it for me?'' een betere titel. Je kan met kijken of het klopt (als je dat wilt) kijken hoe een product tot stand gekomen is en of dat aansluit bij jouw eisen, normen, waarden, voorkeuren.
    Zo 'kloppen' heel veel van onze tuinbouwproducten, zeker die van de koplopers in duurzaamheid. Een extra kans om dat te tonen dus!

    René: Inderdaad, de Future Store van Metro doet ook zoiets, maar niet 'open source' en niet dieper gaand dan ingredienten, allergenen etc. Dit initiatief wil alle voor de consument relevante info zichtbaar laten maken door eenieder die het recht van spreken heeft over de onderwerpen.

Of registreer je om te kunnen reageren.