Home

Nieuws laatste update:21 apr 2010

Allochtoon doelgroep voor biologische sector

De waarde die allochtonen hechten aan voedsel, biedt kansen voor de biologische sector.

Groente en fruit hoeven er voor allochtone consumenten niet perfect uit te zien, blijkt uit een literatuurstudie van het LEI naar het voedingspatroon van Turken, Marokkanen en Surinamers in Nederland. Voor allochtonen maakt een plekje of een vergroeïng het product authentiek. Hier kan de biologische sector op inspelen omdat biologische producten vaak kleine onvolkomenheden hebben.

Gastvrijheid
Voeding speelt bij allochtonen een zeer belangrijke rol, en is een middel om gastvrijheid te kunnen tonen. Iedereen is altijd welkom om mee te eten. De grote waarde die ze hechten aan voedsel biedt een aanknopingspunt voor de biologische sector, die immers ook inzet op kwaliteit.
In de Turkse, Marokkaanse en Surinaamse keuken wordt vooral met versproducten gewerkt. Men gebruikt het liefst onverpakte, los verkrijgbare producten en geen voorgesneden groente. Wel is het eetgedrag van de tweede generatie allochtonen aan het veranderen: westerse ingrediënten staan vaker op het menu en ze gebruiken vaker gemaksproducten. In feite groeien de voedingspatronen van autochtonen en allochtonen naar elkaar toe, want autochtone Nederlanders koken steeds vaker met exotische ingrediënten.

Bron: LEI


Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.