Home

Nieuws laatste update:6 mrt 2010

LTO Glaskracht wil beter ondernemerschap

Meer marktgericht werken, meer samenwerking en vooral meer en breder ondernemerschap, dat zijn de pijlers van het actieplan ‘Samen marktgericht vooruit’ dat LTO Glaskracht Nederland vanochtend presenteerde in Bleiswijk.

Mede namens ZLTO, LLTB en LTO Noord Glaskracht presenteerde voorzitter Nico van Ruiten de plannen die de toekomst van de nederlandse tuinbouw moeten garanderen. “Een flinke klus, maar absoluut noodzakelijk”, meent Van Ruiten. Zijn organisatie wil de komende maanden het voortouw nemen om de overige belangenorganisaties te mobiliseren en concreet invulling te geven aan de plannen.

Verantwoordelijkheid
Het actieplan bestaat uit zeven thema’s, deels nieuw, deels herbevestigd. Dat zijn afzet, financiering, ondernemerschap, arbeid, innovatie/verduurzaming, ICT en ruimte. Het meest actueel zijn de initiatieven ter verbetering van de afzetstructuur. LTO Glaskracht wil nadrukkelijk een rol spelen in de gesprekken in de keten. Van Ruiten benadrukte wel dat de verantwoordelijkheid om verandering te realiseren primair ligt bij de coöperaties, de telersverenigingen en de ondernemers.

Marketing
Van Ruiten wil niet spreken van een structureel overaanbod. “In onze beleving is er tijdelijk meer aanbod dan vraag, als gevolg van de economische situatie en valuta-effecten. Structurele afname van het areaal is de komende vijf jaar geen doelstelling.” Hij zet bij voorkeur in op meer toegevoegde waarde en het beter vermarkten van kwaliteit en duurzaamheid. Verbeterd ondernemerschap wordt gezien als essentieel onderdeel van het herstelplan.
Meer over het actieplan van LTO Glaskracht Nederland volgende week in editie 10 van Groenten & Fruit Actueel.

Bron: gfactueel.nl - Auteur: Roger Abbenhuijs

Roger Abbenhuijs

Of registreer je om te kunnen reageren.