Home

Nieuws

‘Campagne kost teler 2 cent per meter’

De nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘ It’s Alive!’ van de tuinbouwsector die jongeren een beter beeld over de tuinbouw moet geven, kost de tuinder 2 cent per vierkante meter. Dat zegt Nico van Ruiten, voorzitter van LTO Glaskracht Nederland.

Volgens hem is de campagne (www.nederlandse.tuinbouw.nl) bij uitstek een voorbeeld dat het collectieve belang dient. “Met elkaar kun je via het PT het bedrag van 4 miljoen voor de campagne bijeen brengen. Zo kun je ook een campagne maken die er echt toe doet.” De campagne wordt betaald via heffingen door telers en handel aan het PT. Het aandeel dat de sectorcommissie groenten en fruit betaalt, is 1,7 miljoen voor twee jaar. Van Ruiten reageert hiermee op de vraag of het in deze moeilijke periode, waarbij er ook minder heffingsgeld bij het PT binnenkomt, er zo veel geld naar de campagne moet gaan.

‘Andere dingen laten vallen’
Michiel Gerritsen, secretaris van het PT geeft aan dat het inderdaad een substantieel bedrag is voor de sector. “ Dat betekent inderdaad dat je als sector andere dingen moet laten vallen.” Maar hij geeft aan dat elk jaar opnieuw de fondsen van het PT worden gevuld en ook heeft het PT een relatief groot eigen vermogen. “Daar kunnen we altijd een beroep op doen.” Volgens hem hebben vooral glastuinbouwondernemers ‘behoorlijk de deur plat gelopen’ bij het schap om te laten weten dat zij zich grote zorgen maken over de beschikbaarheid en de kwaliteit van midden-en hoogkaderpersoneel. Cijfers laten zien dat er in de sector de komende jaren per jaar 10.000 nieuwe mensen nodig zijn.

Beeld eerst bijstelllen
Volgens Nico van Ruiten, voorzitter van LTO Glaskracht Nederland, is het juist nu de tijd om te investeren. “Er komt veel krapte op de arbeidsmarkt. Defensie is ook al met een campagne bezig en andere sectoren starten waarschijnlijk in de toekomst ook met werven. We moeten juist vroeg van ons laten horen, anders verliezen we het op voorhand.” De tuinbouw kampt met het manko dat bij jongeren eerst nog het beeld dat zij over de tuinbouw hebben, moet worden bijgesteld. “We hopen dat wanneer de tuinbouw uit het dal is geklommen, we juist dan kunnen profiteren van deze campagne en meer jongeren voor een baan in de tuinbouw kiezen.”

Bron: gfactueel.nl – Auteur: Ellis Langen

Ellis Langen

Of registreer je om te kunnen reageren.