Home

Nieuws

Super moet bio-aankoop activeren bij light users

Supermarkten zouden hun verkoop van biologisch voedsel veel meer kunnen vergroten door zich meer te richten op de light users. Immers er is een grote groep, namelijk 60 a 70 procent die af- en toe een bioproduct koopt, de zogenoemde light user. “Een biologische lijn ondersteunt de A-merk positionering van een supermarkt”, aldus een onderzoek van Blauw Research.

Dit waren belangrijke conclusies onlangs op een seminar waarin CBL, FNLI, VBP, Veneca en de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw de uitkomsten van een onderzoek van Blauw Research naar de zogenoemde light-users van biologische producten te horen kregen. Blauw Research constateert een volledige acceptatie voor biologische producten in deze onderzochte doelgroep.

Andere benadering
Uit het onderzoek blijkt dat de light users op een andere manier moeten worden aangesproken dan de ‘hardcore’ bio-koper. Het feit dat de light users groep biologisch associëren met gezond en verantwoord en een goed gecontroleerd product, is niet voldoende om over te gaan tot een aankoop. De light-user wil geen concessies doen aan zaken als smaak, kwaliteit, uiterlijk en gemak.

Duwtje in de rug
De supermarkten werd ook geadviseerd meer marketinginspanningen te doen om de light users te verleiden tot meer aankopen. “De light users gaat niet vanzelf op zoek naar bio. Hij of zij moet er tegen aanlopen en heeft een duwtje nodig.” Voor deze groep moeten bio-producten zichtbaar in het sschap liggen, verspreid door de winkel liggen en zijn prijsaanbiedingen nodig om de probeeraankopen te bevorderen. Ook moet er veel aandacht besteed worden aan de verpakking.

'Bio wordt verwacht van een A-merk supermarkt'
Verder werd geconstateerd dat biologisch voor marktleiders een logische stap is die past in de huidige consumententrends zoals gezondheid en duurzaamheid. “Bio past in de tijdgeest, waardoor het afbreukrisico voor A-merken om een bio-variant aan het productenpalet toe te voegen gering is. Sterker nog, de consument verwacht dit van een A-merk. Een biologische lijn ondersteunt dus de A-merk positionering van een supermarkt”, aldus het onderzoek.

Kijk hier voor het verslag van het seminar, het onderzoeksrapport en de presentatie van Blauw Research.

Bron: gfactueel.nl – Auteur: Ellis Langen

Ellis Langen

Of registreer je om te kunnen reageren.