Home

Nieuws 1 reactielaatste update:12 feb 2010

'Move' ZON en Fruitmasters verrast telers

Fruittelers reageren verrast op het bericht van de organisaties Fruitmasters en ZON fruit & vegetables die vandaag hebben aangegeven de mogelijkheid van een fusie te gaan onderzoeken.

Vanmiddag maakten ZON en Fruitmasters hun plannen bekend de aan leden. De fruittelers hebben de verdergaande samenwerking niet zien aankomen. Ze geven stuk voor stuk zelfs aan dat ze eerder in zo'n bericht van Fruitmasters een aangekondigde fusie met The Greenery verwacht hadden. Fruitmasters en The Greenery praten al tijden over een samenwerking, maar die kwam niet van de grond.

Uitleg over ommezwaai
Johan van Haarlem, voorzitter van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) geeft aan nog niet zo snel de voordelen van de voorgenomen fusie te zien. "Maar die voordelen zullen dan wel uit het onderzoek gaan blijken." Het bevreemt hem dat Fruitmasters, waar hij zelf lid van is, nu opeens met een partij in zee wil die vooral groenten in het assortiment heeft. "Eerst werd altijd door Fruitmasters gezegd dat ze liever met een fruitpartij wilden samenwerken dan met een afzetorganisatie die groot is in groenten. Nu stellen ze opeens dat groenten en fruit elkaar juist kunnen aanvullen. Ik wil wel eens uitleg over die ommezwaai."

Andere fruittelers zijn vrij positief over de fusieplannen. Ze hopen dat er door de fusie meer mogelijkheden komen voor export omdat ZON veel naar Duitsland exporteert. Een teler van ZON hoopt met de ingangen van Fruitmasters juist weer op het voordeel eerder ingangen te hebben bij de Nederlandse supermarkten.

Vervolgproces
ZON en Fruitmasters willen in de zomer de nader uitgewerkte plannen voorleggen aan de ledenvergaderingen. Tijdens de praatmiddagen en -avonden in februari en maart zullen de leden van de afzetorganisaties de visie op de fusie nader toegelicht krijgen.

Bron: gfactueel.nl - Auteur: Ellis Langen

Ellis Langen

Eén reactie

  • no-profile-image

    realist

    Voordelen zijn er in eerste instantie voor veiling ZON die maar geen voet aan de grond krijgt bij de eindklant waaraan men graag wil leveren. Hier kan men van de kennis van Fruitmasters gebruik maken die haar sales organisatie goed op orde heeft. Daarnaast heeft ZON als "klokkeluider" het inmiddels goed verbruid binnen AGF Nederland en zijn er niet zo vreselijk veel opties meer om het imago op te poetsen. Vraag me af wat Fruitmasters hier mee denkt te bereiken ?

Of registreer je om te kunnen reageren.