Home

Nieuws

LEI hekelt beeld marges voedingsproducten

De groothandel of de supermarkten verdienen meer aan groente en fruit dan ze hebben toegegeven tijdens onderzoek naar prijsvorming in de agrifood-keten. Dat vermoedt Frank Bunte die namens het landbouweconomisch instituut LEI het onderzoek deed.

Het LEI deed in opdracht van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) onderzoek naar prijsvorming in de keten. De belangrijkste conclusie: de supermarkten waren in de periode van 2005 tot 2008 niet in staat prijzen eenzijdig winstgevend te verhogen ten koste van producent en consument.

Twee verklaringen
Niettemin blijven vragen openstaan, aldus Bunte. Er is bij de categorie groente en fruit een duidelijk verschil tussen de verkoopprijzen die de groothandel heeft opgegeven en de inkoopprijzen die het grootwinkelbedrijf rapporteert.
Volgens Bunte restten twee verklaringen: er zijn onduidelijke kosten bij één van de twee schakels, of iemand is oneerlijk over de marge die wordt gemaakt. De eerste verklaring lijkt voorlopig de voorkeur te hebben van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA).

LEI oneens met NMA
De NMA noemt indirecte kosten die de groothandel maakt, zoals logistiek en verpakking, als een waarschijnlijke verklaring. Het LEI deelt deze visie niet. ”We hebben goed inzicht in welke kosten gemaakt worden en zien in mogelijk niet meegenomen kosten hooguit een klein deel van de verklaring.”
Het LEI kwam op basis van verstrekte gegevens op een brutomarge van 5 tot 15 procent voor de groothandel.

Bron: Agrarisch Dagblad

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.