Home

Nieuws

‘Eén duurzaamheidslogo is onhaalbaar’

Eén alomvattend duurzaamheidslogo op de verpakking van levensmiddelen is onhaalbaar. Er zijn simpelweg te veel criteria om duurzaamheid te beoordelen.

Landbouwminister Gerda Verburg opperde vorig jaar het idee voor één duurzaamheidslogo om het consumenten makkelijker te maken in de supermarkt bewuste keuzes te maken. Op die manier wil de bewindsvrouw de omzet van duurzaam voedsel met 10 tot 15 procent verhogen.
Het Platform Verduurzaming Voedsel, waarin onder meer het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) zitting hebben, komt nu tot de conclusie dat één alomvattend duurzaamheidslogo onhaalbaar is omdat er teveel criteria zijn. De Nederlandse overheid hanteert er alleen al 25.

Informatiesysteem over duurzaamheid
Het Platform Verduurzaming Voedsel denkt nu in de richting van een informatiesysteem over duurzaamheid. Dat systeem zou moeten aangeven hoe een product scoort op aspecten als dierenwelzijn, milieu en uitstoot van koolstofdioxide. Consumenten kunnen aan de hand van de beoordeling dan hun keuze bepalen.
Hoe zo'n systeem er in de praktijk uit gaat zien, is nog niet bekend. Gedacht wordt onder meer aan een mobiele telefoon die als scanner te gebruiken is. Het Platform denkt eind dit jaar een uitgewerkt plan te kunnen presenteren.

Bron: Biofood Online - Auteur: Stan Verstegen

Of registreer je om te kunnen reageren.