Home

Nieuws 2 reacties

Onderzoek meerwaarde ketenpartijen

Bureau SEO Economisch Onderzoek, gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam, heeft het functioneren van de bedrijfskolom van verse groenten en fruit onderzocht.

De prijzen in de agrofoodsector staan regelmatig ter discussie. De producent krijgt te weinig en de consument betaalt juist te veel. Veel van het verschil zou verdwijnen in de zakken van de groothandel. Aanleiding voor Groenten en Fruit Handelsplatform Frugi Venta om een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren.

Kosten tussen teelt en schap
Het rapport ‘Van teelt tot schap, waardecreatie door de groothandel in groenten en fruit’ geeft inzicht in de kosten die worden gemaakt tussen teelt en schap. Het blijkt dat de supermarkt een groter deel van de consumentenprijs verklaart dan de groothandel. Bij rode paprika is de brutomarge (de som van kosten en bedrijfsresultaat) van de supermarkt bijvoorbeeld minstens vier keer hoger dan de brutomarge van de groothandel. De brutomarge van de supermarkt op rode paprika kan oplopen tot 63% van de consumentenprijs. De rest komt terecht bij groothandel (7%), teler (24%) en B.T.W. (6%).

Marges nodig
Meer naar de breedte van het producten-assortiment gekeken, blijkt dat de brutomarge van de groothandel als percentage van de omzetwaarde tussen 13 en 17 procent ligt. Voor de supermarkt ligt dit tussen 20 en 34 procent. Van de brutomarge worden alle kosten betaald. “Bruto marge is nog geen winst. Retailers hebben de marges nodig om de hoge kosten voor distributie, promotie, uitval en winkelschapruimte te bekostigen”, aldus Willem Baljeu, directeur van Frugi Venta. "En de intermediairfunctie van de groothandel is een vak apart. De handel is dagelijks in staat om producten in optimale conditie en op de juiste tijd en wijze te vervoeren naar het Europese achterland met 450 miljoen consumenten en ver daarbuiten. De meerwaarde van een goede logistieke stroom heeft een prijs. Dat doen we in zwaar concurrerende omstandigheden in een internationale markt. De nettomarge die hierbij voor de groothandel resteert is marginaal te noemen.”

Bron: Groenten & Fruit - Auteur: Peter Visser 

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Robert Bergenhenegouwen

    Wat een goed idee.

    Immers wie betaalt bepaalt.

    Rara wat dit onderzoek voor uitkomst zal opleveren?

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    Als de supermarkten en de telers nu ook een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren en dan alles naast elkaar leggen dan komen we misschien een eind in de goede richting.

Of registreer je om te kunnen reageren.