Home

Nieuws 1 reactie

Misbruik gezonde imago groenten en fruit

Het gezonde imago van groenten en fruit vaak wordt misbruikt door andere voedingsmiddelenproducenten, blijkty uit het rapport ‘Where is the fruit?’ van Freshfel Europe.

Een Iers marketingbureau analyseert de daadwerkelijke hoeveelheid fruit in een aantal consumentenproducten die, met een afbeelding dan wel middels tekst op de verpakking, refereren aan groenten en fruit. “Het gebruik van aantrekkelijke afbeeldingen van groenten en/of fruit op verpakkingen geeft consumenten ten onrechte het gevoel dat de producten een substantieel aandeel groenten en/of fruit bevatten. Met de huidige trend waarin consumenten steeds bewuster kiezen voor gezonde voeding, is het steeds gebruikelijker dat andere producten zoals zuivel, koekjes, snoepjes en vruchtensappen grote afbeeldingen van fruit en /of groenten gebruiken die de consument het gevoel moeten geven een gezond product in handen te hebben. Echter, zelfs vruchtensappen bevatten soms maar een geringe hoeveelheid echt fruit.”

Weinig fruit
Van de producten die werden geanalyseerd, bevatte 18 procent helemaal geen fruit, 32 procent minder dan 10 procent, ondanks overvloedige afbeeldingen van fruit op de verpakking. Slechts 17 procent van de producten bevatte 50 procent fruit of meer.
Met de komst van een nieuwe Europese regelgeving met betrekking tot het gebruik van claims wordt het gebruik van afbeeldingen die kenmerken van producten suggereren of impliceren, maar die eigenschappen niet bezitten, niet langer toegestaan.

Bron: Groenten & Fruit - Auteur: Peter Visser

Eén reactie

  • no-profile-image

    Theo Brakeboer

    What's new? Calve maakt reclame voor zijn milieuvriendelijke mayonaise: met scharreleieren. Maar slechts 6% is scharrelei, de rest is zo milieuonvriendelijk als maar kan.
    Ook een mooi voorbeeld is gebruik van aloe vera in cosmetica. Slechts een minieme hoeveelheid hiervan wordt toegevoegd, maar het staat groot op de verpakking, plus uitleg over wat aloe vera allemaal voor goeds doet. Maar `als aloe vera al wat doet, zijn die toevoegingen zo minimaal dat je er echt niets van hoeft te verwachten. Het is zoals zo vaak: de fabrikant verkoopt een illusie. Verkoopt de gebruiker een goed gevoel. Moet de tuinbouw ook leren.

Of registreer je om te kunnen reageren.