Home

Nieuws

Verpakkingdebat: consument vs retail

Het is de strijd tussen beleving en hygiëne, tussen gevoel en houdbaarheid. Wie bepaalt op termijn hoe groenten worden aangeboden: de consument of de supermarkt?

Het debat in het House of Technology op de Horti Fair ging tussen trendwatcher Anneke Ammerlaan en verpakkingsspecialist Arjan Hagoort. Ammerlaan gooide al haar wapens in de strijd: "Door verpakkingen wordt de waarde van groente en fruit als levende producten teniet gedaan. Verpakte tomaten krijgen in de supermarkt dezelfde behandeling als een pak muesli. Als groenten worden verpakt vermindert het aantal manuren op de winkelvloer. Dat is de houding van de supermarkt." Volgens Ammerlaan werkt verpakken verspilling in de hand. "In het verleden moest de supermarkt wel eens wat weggooien, dat verplaatst zich nu naar de consument en neemt in hoeveelheid fors toe."

Supermarkt
Hagoort was tamelijk kort en bondig in zijn verweer. "Mijn klanten, de supermarkten, willen wel minder verpakkingen gebruiken, maar het effect is dat het gebruik alleen maar toeneemt. Dat geldt ook voor de handel, die de producten exporteert en veel baat heeft bij langere houdbaarheid." Volgens Hagoort is de supermarkt uiteindelijk de baas. "Met name op gebied van hygiëne wil en mag hij geen enkele risico lopen."

Groenteman
Volgens Hagoort bieden verpakkingen producenten en leveranciers de mogelijkheid om te communiceren richting consument. Volgens Ammerlaan is dat maar ten dele waar. "De consument op de agf-afdeling maakt in enkele seconden zijn of haar beslissing. Het product moet goed zichtbaar zijn, dat is belangrijk." Volgens Ammerlaan ontstaat in het topsegment steeds meer vraag naar onverpakte versproducten. Zij ziet dan ook mogelijkheden voor de gespecialiseerde groenteman om marktaandeel te heroveren op de supermarkt.

Bron: Groenten & Fruit  Auteur: Roger Abbenhuijs

Roger Abbenhuijs

Of registreer je om te kunnen reageren.