Home

Nieuws 2 reacties

‘Verhaal vertellen’ via sociale media

Telers kunnen sociale media gebruiken om hun bedrijf beter te profileren.

Twitter, Facebook, Linked-in, You Tube. Het zijn redelijk recente communicatiemiddelen die door tuinbouwondernemers vaak nog nauwelijks gebruikt worden, of die alleen een negatieve associatie hebben met uitwisseling van snelle onzin-berichtjes of met lastige rijen onbekenden die ‘vriend’ willen worden in je netwerk.
Volgens innovatieadviseurs Raymond Witvoet en Michiel Verheij van Syntens is er wel degelijk nuttig gebruik te maken van deze ‘social media’. Op een breakfast breafing tijdens de Horti Fair gaven ze aan dan wel eerst een strategie op te stellen, wat je er mee wilt bereiken.

Website
Het viel hen op dat MKB-bedrijven vaak een heel goed product hebben, met een goed verhaal erachter, maar dat nog weinig uitstralen. Een mooie website kan al een goed begin zijn. “Maar die is vaak bedacht door een extern bureau. Dat kan een grote afstand scheppen tot wat je werkelijk bent. Een klant voelt dat.’

Passie tonen
“Men wil tegenwoordig ook weten wat jou drijft als ondernemer. Vertel je verhaal. Mensen willen het verhaal achter je product of dienst weten. Dat maakt het persoonlijker, en maakt de boodschap daardoor krachtiger. Vertel hoe goed je bent. Laat je passie zien. Wel op eerlijke, pure manier. Verkoop geen onzin. Consumenten zijn ook op zoek naar dingen die authentiek zijn. Benadruk die authenticiteit van je bedrijf en product.” Daarmee kan een bedrijf zich onderscheiden naar concurrenten toe met gelijkwaardige producten of diensten.
Mensen die een ondernemer - die interessante dingen deelt – volgen op bijvoorbeeld Twitter, beginnen die ondernemer te leren kennen en er een band mee op te bouwen. “En het kost je niet direct geld.” Waarschuwing: “Wel tijd en energie.” Er is daarom doorzettingsvermogen nodig om je via de sociale media te profileren.
Volgers van berichten van een ondernemer kunnen deze berichten weer doorgeven aan hun eigen bekenden. "En mensen hebben een groter vertrouwen in informatie die binnen hun eigen groep vandaan komt."

You Tube filmpjes
Ook filmpjes maken en op You Tube plaatsen is een zinvolle vorm van communicatie. “Na Google is You Tube de grootste zoekmachine. Plaats een relevant filmpje over je bedrijf, product of dienst. Met goede zoekwoorden erbij waarop je gevonden wordt, en met het de gegevens waar je te bereiken bent.” Hetzelfde geldt voor plaatsing van foto’s op veel bezochte foto-websites zoals Flickr.

Frustraties uiten
Naast een duidelijk goed verhaal vertellen, kan het soms ook helpen om je frustraties en ergernissen via de social media te uiten. “Regelmatig merk je dat volgers van je berichten dan reageren, en ideeën aandragen voor mensen die je kunt bellen en die mogelijk kunnen helpen. Als je wat je dwars zit alleen voor jezelf houdt, weet niemand ervan.”

Feedback ontvangen
Het is ook interessant om te volgen wat anderen over je bedrijf en activiteiten schrijven. Misschien niet in alle gevallen leuk, maar het geeft nuttige feedback. Ook het volgen van wat zakelijke relaties op Twitter schrijven, kan bruikbaar zijn. “Voorbeeld: stel dat je een afnemer of andere relatie spreekt, en je weet dat die de week ervoor nog Twitterde dat hij ziek was, kun je hem in het gesprek belangstellend vragen of hij weer helemaal opgeknapt is.”

Enige rek in prijs
“Social media is geen heiligmakende oplossing voor alles, maar is wel voor elk bedrijf interessant. Het is ook geen vervanging voor persoonlijk contact, maar wel een aanvulling daarop. Het gebruik ervan wil ook niet zeggen dat je dan ineens de hoofdprijs voor je product kunt gaan rekenen. Maar er zit vaak meer rek, elasticiteit in dan je denkt.”

Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Peter Visser

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Raymond Witvoet Syntens

    Dag Peter,

    Bedankt voor de heldere samenvatting!
    Leuk om te lezen!

    Groet,

    Raymond

  • no-profile-image

    Michiel Verheij Syntens

    Dag Peter,

    Raymond Witvoet en ik wilden je een compliment maken over de goede samenvatting die je hebt geschreven over ons verhaal. Top! Hoop dat het verhaal ook voor jou voldoende nieuwe inzichten heeft geboden.

    groet

    Michiel Verheij
    Innovatieadviseur bij Syntens

Of registreer je om te kunnen reageren.