Home

Nieuws

Scenarioplanning nog ongebruikt in tuinbouw

Tuinbouwbedrijven zouden scenarioplanning kunnen gebruiken om gestructureerd te discussieren om zo een heldere strategische bedrijfskeuze te kunnen maken. Dat bleek vanochtend op een van de breakfastbriefings ‘Het onvoorspelbare voorspelbaar?’.

Organisatieadviesbureau Oosterhof uit ’s Gravenzande en Kenlog gevestigd in de demokwekerij Westland hielden de presentatie over scenarioplanning op een breakfastbriefing, die was georganiseerd door Syntens. Scenarioplanning is een instrument dat individuele bedrijven, maar ook groepen bedrijven, brancheorganisaties en overheden kunnen gebruiken om plannen te maken in een onzekere toekomst. De bedoeling van scenarioplanning is om een plan te hebben als er veranderingen optreden en daar dan snel op in te kunnen spelen. Feike Oosterhof van het adviesbureau: “Phillips zit niet in de mobiele telefoons. Dat komt omdat hun fabriek is afgebrand toen de mobiele telefoons net opkwamen. Het bedrijf had geen plannen liggen om te anticiperen op zo’n grote brand. Pas na acht maanden kon het bedrijf de draad weer oppakken. Toen hadden anderen inmiddels zo’n groot marktaandeel dat niet meer in te halen was. Toyota heeft ook eens met een brand te maken gehad en die konden acht dagen daarna weer produceren. Een goede scenarioplanning kan dus het verschil maken of dat je als bedrijf een bepaald marktaandeel wel of niet krijgt.”

Range van uitkomsten
In de tuinbouw wordt nog weinig met scenarioplanning gewerkt, merkt Bert de Wild, adviseur bij Kenlog. “Ik denk dat veel bedrijven het wel doen, maar dat niet bewust doen.” Het is volgens hem toch een goed stuk gereedschap om vooral binnen een bedrijf gestructureerd te discussiëren. Hij gaf de aanwezigen nog wat tips mee: “Kies niet één toekomstbeeld maar wees voorbereid op een range van uitkomsten.” De ideale groepsgrootte om een scenarioplanning mee op te zetten is 10 tot 12 personen en het liefst met mensen van verschillende disciplines. “Het is ook heel goed om er een aantal kritische geesten bij te hebben die stevig stelling durven te nemen.” Adviseur Oosterhof vindt dat de tuinbouwbedrijven nu vooral inzetten op technische innovaties. "Maar die zijn vrij gemakkelijk te kopiëren. Zet in op samenwerking met partijen in de keten, want dat kopieer je niet zo maar.”

Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Ellis Langen

Ellis Langen

Of registreer je om te kunnen reageren.