Home

Nieuws

‘Local for local’ is vooral verbondenheid

Local for local is een trend, maar wat is het nu precies? Die vraag vormde de opening van een debat op de Horti Fair tussen tomatenteler Cor van der Kaaij en Drees Peter van den Bosch. Conclusie: verbondenheid met de regio is belangrijker dan het aantal kilometers.

Red Star Trading, het bedrijf van Cor en Dirk van der Kaaij teelt onder andere in Thanet Earth in Engeland. “In Engeland telen voor de Engelse markt is voor mij local for local.” Van den Bosch, partner in het versconcept Willem & Drees, spreekt vooral over verbondenheid tussen consument en telers in de regio. “Het is een reactie op het anonieme bulkproduct.”
Beide sprekers zijn het erover eens dat ‘lokale productie’ ook een meerwaarde moet geven in versheid en kwaliteit. Van der Kaaij stelde dat hij als producent alleen in een land wil zitten waar een tekort is. “Dat zou ook voor Nederland moeten gelden, maar daar geven supermarkten onvoldoende voorrang aan het eigen, versere product.” Een meerprijs levert het niet per definitie op. “Het is vooral een voorwaarde om te mogen leveren en dat is toch de basis”, meent Van der Kaaij.

Onderscheidend
Van den Bosch gaat in zijn visie een stapje verder. Hij stelt dat de consument het leuk vindt om product uit de buurt te kopen. “Zelf op de fiets langs boeren en tuinders gaan is niet realistisch. Het concept van Willem & Drees is het haalbare alternatief. Die trend zet verder door; de consument voelt zich steeds meer verbonden met zijn eten.” Over de prijs voor de telers zegt Van den Bosch: “Wij zijn bovenal transparant. We betrekken de telers bij ons prijsverhaal. Met elkaar zoeken we naar onderscheidend, zo duurzaam mogelijk, maar realistisch product, dan volgt de goede prijs vanzelf.” Het streven van Willem & Drees in de retail is om waar mogelijk zelf het assortiment in te vullen. “Dat voorkomt dat min of meer vergelijkbare producten van verschillende herkomsten in het schap liggen.”
Voor Van den Bosch is zijn concept wel, maar Thanet Earth geen nicheproductie. Van der Kaaij is het daar niet helemaal mee eens. “Wij zijn ook een niche, maar dan in het groot.”

Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Roger Abbenhuijs

Roger Abbenhuijs

Of registreer je om te kunnen reageren.