Home

Nieuws

Supermarkt pakt verliesdeel horeca

Nederlanders hebben in 2009 ruim 900 miljoen euro minder uitgegeven aan voedings- en genotsmiddelen bij horeca- en cateringbedrijven. Supermarkten hebben die omzet bijna één-op-één overgenomen.

Dat blijkt uit onderzoeksgegevens van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). De foodomzet van de retail steeg namelijk met bijna exact hetzelfde bedrag als wat de horeca- en cateringbedrijven hebben moeten inleveren. Het marktaandeel van de supermarkten in food steeg daarmee van 45,8 naar 47,6 procent.

In totaal gaven Nederlanders in 2009 ongeveer 155 miljoen euro minder uit aan voedings- en genotsmiddelen. Naast horeca en catering werden ook speciaalzaken hard getroffen. Bij laatstgenoemde daalde de omzet in 2009 met 400 miljoen euro.

Bezuiniging
Volgens het FSIN blijkt dat uit de cijfers dat de consument niet zozeer bezuinigt op zijn aantallen maaltijden of eetmomenten, maar vooral op de plaats waar hij het koopt en consumeert.

Goedkoop blijkt in veel gevallen de doorslag te geven. Naast horeca en catering hebben speciaalzaken en duurdere supermarkten daar last van, zo concludeert het Instituut. De goedkopere fastservice- en conveniencekanalen hebben overigens wel omzetwinst geboekt.

Bron: GFActueel.nl – Auteur: Brammert Waagmeester

Of registreer je om te kunnen reageren.