Home

Nieuws 1 reactie

‘Meer GMO-geld voor promotie’

De Brusselse GMO-subsidies moeten meer worden ingezet voor promotie en marketing in plaats van productieverhoging en verpakkingsfaciliteiten.

Dat bepleitte directeur Ron de Greef van het Venlose handelsbedrijf Langfruit gisterenmiddag tijdens het AGF-Debat in Rotterdam. De Greeff benadrukte het aloude handelsstandpunt dat GMO zorgt voor oneerlijke concurrentie. “Het idee achter GMO was een subsidie voor marktontwikkeling ter vervanging van de interventieregeling. Nu zie je dat veel van die gelden worden gebruikt voor koelings- en verpakkingsfaciliteiten. Gezien de situatie in de sector zou die GMO-subsidie beter gebruikt kunnen worden voor promotie en marketing.”

Clusteren
Tegenstander van De Greeff in dit debat was Hans van Es, directeur van DPA. Hij benadrukte dat de afgelopen vijftien jaar juist erg veel is gedaan met GMO. “Daar heeft ook de handel direct of indirect voordeel bij gehad. Bovendien kon elk handelsbedrijf een samenwerking aangaan met een erkende telersvereniging.” Volgens Van Es is het groente- en fruitlandschap mede dankzij GMO sinds midden jaren  negentig enorm veranderd. “Maar de grootste veranderingen moeten nog komen”, zo waarschuwde hij. “Er wordt nu volop gesproken over de vorming van APO’s, maar daar zal het niet bij blijven. Als je als sector serieus iets wil veranderen dan moet je clusteren tot maximaal vijf of zes afzetpartijen.” Van Es sluit overigens niet uit dat er meer GMO-geld wordt besteed aan promotie en marketing.

Bron: Bron: gfactueel.nl – Auteur: Roger Abbenhuijs

Roger Abbenhuijs

Eén reactie

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    Een standbeeld voor de Greef en die verandering waar van Es de mond van vol heeft is de reden van de huidige misère in de tuinbouw

Of registreer je om te kunnen reageren.