Doorgaan naar artikel

‘Tuinbouw in de uitverkoop bewijst zijn waarde’

Als rijke investeerders veel geld voor je over hebben, is dat een goed teken. Zeker als Delphy gewoon zijn eigen plan kan blijven trekken.

2 jaar geleden kopte Groenten & Fruit ‘Geld zoekt tuinder’. Investeerders stonden in de rij, ook voor corona al. En ze staan nog steeds in de rij. Al is het niet in de eerste plaats voor de tuinder als wel voor de bedrijven in tuinbouwtechniek.

AgriFORCE en Delphy maakten op 16 februari bekend dat de eerste de tweede overneemt. Delphy kennen we natuurlijk allemaal. Maar wat is dat Agriforce dat zich nu eigenaar mag noemen van het Nederlandse agrarische kennisbedrijf met grote ambities in de groene digitalisering?

Disruptief bedrijf

Het bedrijf heeft het hoofdkantoor in Vancouver en afficheert zich als agtech-bedrijf. Ag uiteraard voor agrarisch en tech voor technologie. AgriFORCE is dan ook beursgenoteerd op de Nasdaq. Op de eigen website maakt AgriFORCE Growing Systems, zoals het voluit heet, geen geheim van de ambitie: disruptie van het oude agrarisch systeem van teelt tot en met consument. Ontwikkelen en overnemen van hoogtechnologisch bedrijven in de hoek van de gecontroleerde teelt. Vertical en indoor farming, intellectueel eigendom oftewel gepatenteerde technieken, plantbased en dat alles onder de slogan Clean Green Better.

Met een beurswaarde van zo’n 25 miljoen Amerikaanse dollar lijkt het niet zomaar de financiële armslag te hebben voor al die ambities. Maar het had in elk geval wel de centen om Delphy in te lijven.

Van der Wekken wist al precies hoeveel die buitenlandse investeerders over hebben voor een bedrijf als het zijne

‘Kennis in buitenlandse handen’

Opmerkelijk: in zijn laatste column in Groenten & Fruit waarschuwt ceo Jacco van der Wekken van Delphy voor onvoldoende waardering in Nederland. Daardoor zou onze kennis over voedselproductie wel eens in buitenlandse handen kunnen vallen.

Een plaagstoot met voorkennis zou je dat met een knipoog kunnen noemen. Van der Wekken wist immers toen hij dat opschreef al precies hoeveel die buitenlandse investeerders over hebben voor een bedrijf als het zijne.

Wie is de winnaar?

Bij een overname van een oud bedrijf dat gerespecteerd is en zich bewezen heeft door een jong bedrijf dat vooral bestaat uit geld en buitenkant, kun je je afvragen wie de winnaar is. Als het gaat om echte business, echte vakmensen, echte vakkennis, echte klanten en echte omzet, dan vormt Delphy nu zowel kwalitatief als kwantitatief de kern van AgriFORCE. Delphy zet zich op de kaart in Noord-Amerika en Van der Wekken en zijn mensen krijgen meer financiële armslag om de eigen ambities waar te maken en wereldwijd uit te breiden.

Nederland blijft leidend

Dat pad volgde Delphy natuurlijk al veel langer, ook toen het als DLV pas net geprivatiseerd was. De vrees dat die internationalisering neer zou komen op een uitverkoop van Nederlandse tuinbouwkennis is de afgelopen kwart eeuw niet bewaarheid geworden. Nederland is nog steeds leidend. Daar kan ook het gejongleer met agtech-miljoenen op de aandelenmarkten niks aan veranderen.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin