Doorgaan naar artikel

‘Inflatie versus de snackbar’

In de afgelopen maanden hebben veel grote bedrijven hun halfjaarcijfers gepresenteerd. Een terugkerend thema bij deze halfjaarpresentaties was inflatie.

Het is niet iets wat we over ons heen hoeven te laten komen. Alle bedrijven (en ook huishoudens) kunnen maatregelen nemen om de gevolgen te verzachten of zelfs te verzilveren.

Zelf moet ik denken aan een snackbar waar ik weleens kom. Bij een forse stijging van de aardappelprijzen neemt de eigenaar meteen maatregelen en verhoogt de prijs van een portie frites. Hij plakt dan een aantal weken lang een papiertje aan de toonbank met de tekst: ‘wij zijn genoodzaakt onze fritesprijzen te verhogen vanwege de slechte aardappeloogst’. Als de aardappelprijzen een jaar later dalen vanwege een overvloedige oogst, blijven maatregelen uit. Ik mopper een keer als ik het zie, maar blijf toch terugkomen omdat de frites er altijd goed is.

Inflatie kan langer aanhouden

Mijn collega-economen gaan er vanuit dat de prijsstijgingen van grondstoffen, energie, verpakkingen enzovoort tijdelijk zijn, maar houden er ondertussen toch rekening mee dat de inflatie langer kan aanhouden ‘onder bepaalde omstandigheden’. Dat lijkt me persoonlijk heel verstandig.

Grote bedrijven als Unilever en Heineken hebben bij de presentatie van hun halfjaarcijfers al aangegeven dat ze hun prijzen (opnieuw) verhogen, omdat de grondstofprijzen zo hard stijgen. Sommige bedrijven kiezen er bewust voor of voelen zich gedwongen om verlies te nemen en kostenstijgingen niet door te berekenen. Ze willen geen klanten kwijtraken. Toch kan het ook krachtig en professioneel overkomen als bedrijven hun kosten wel doorberekenen. Als je het tenminste goed uitlegt en op tijd aankondigt, net zoals mijn snackbar.

Omgaan met kostenstijgingen

Maar er zijn ook andere manieren om met kostenstijgingen om te gaan. Wanneer je de mogelijkheid hebt om onderscheidende producten of diensten met een hoge marge aan te bieden, hebben kostenstijgingen sowieso minder invloed op de winstmarge. Prijsaanpassingen zijn dan minder noodzakelijk. Heb je die mogelijkheid niet, dan is het vastleggen van zowel inkoop- als verkoopprijzen mogelijk een tijdelijke oplossing. Andere oplossingen zijn: meer zelf doen (bijvoorbeeld energie opwekken of transport), zuiniger omgaan met grondstoffen of zoeken naar andere grondstoffen of leveranciers.

Kortom, de werkwijze van de snackbar is misschien niet voor iedereen een geschikte oplossing, maar in ieder geval niet de enige.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Cindy van Rijswick

analist groente en fruit bij Rabobank Research Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin