Doorgaan naar artikel

“Voorkom’-cirisisdraaiboek’

Een crisis is pas een crisis als je onvoorbereid in een calamiteit stapt.

Woorden van deze strekking zijn bij mij blijven hangen uit een betoog van Debbie de Wagenaar, communicatie-adviseur met een serieus trackrecord in crisismanagement. In haar cv staan bedrijven als McDonald‘s, Monsanto, Grolsch en FrieslandCampina.

Goede communicatie essentieel

Als ondernemer (of organisatie) maak je een balans op van mogelijke risico’s. Je schat de impact, en stelt een draaiboek op hoe te handelen. In dit draaiboek is goede communicatie essentieel. In de eerste uren is aan de berichtgeving nog iets te sturen. Als het spel eenmaal op de wagen is, is de regie weg.

Ik merk dat ik deze korte les volg in de beoordeling van weer een voedselschandaal, ziekte, brand of fraude. En laten we eerlijk zijn: sommige bedrijven gaan hier heel goed mee om. Sommige ook niet. We kennen de voorbeelden allemaal.

Ehec

Kun je een crisis dan altijd voorkomen? Nee! Er gebeuren dingen die je niet kunt voorzien, of waarvan de impact buitensporig groot is. De besmetting met Escherichia coli O104:H4, in de volksmond Ehec, deze maand tien jaar geleden, is er daar een van.

In mei 2011 overleden in Hamburg na een restaurantbezoek enkele gasten aan een E. coli-bacterie. Het aantal slachtoffers zou oplopen tot 56. De virusstam, alsook de bron van de besmetting, waren lange tijd onbekend. Aanvankelijk wees de beschuldigende vinger naar komkommers uit Spanje en Nederland. Het bleek uiteindelijk het keukenkruid fenegriek te zijn. De zaden van deze kiemgroente kwamen uit Egypte. Ondertussen was de markt voor komkommer, paprika en zelfs tomaten ingestort. Ruim 25 miljoen kilo belandde op de stort. De totale schade voor de Nederlandse tuinbouw bedroeg € 230 miljoen.

Checklist

TuinbouwAlert, met daarin GroentenFruitHuis, LTO, NFO en koepelorganisatie CBL, hebben een checklist voor het opstellen van een crisisdraaiboek. Eigenlijk moet dit een ‘voorkom’-cirisisdraaiboek heten. In deze checklist ook aandacht voor reputatie, opschalen en tests. Jazeker, testen. En belangrijk: contactgegevens. Mensen, hun bevoegdheden, bereikbaarheid én telefoonnummers moeten kloppen. Het klinkt vanzelfsprekend. Dat is het niet.

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin