Doorgaan naar artikel

‘Digitaliseren of voorthobbelen langs oude wegen’

Nog steeds zijn er bedrijven die werken met Excel of zelfs papieren planningen voor productie en arbeid. Overleeft u daar 2021 nog wel mee?

Corona heeft ons nóg digitaler gemaakt. We doen boodschappen online, we hebben contact met familie en vrienden via apps, we houden ons beroepsmatig op de hoogte via webinars. En als het op van die webinars dan óók nog eens voortdurend gaat over digitalisering en robotisering, dan is het vliegwiel rond.

Op een webinar van Vakmedianet, actief in de voedingsmiddelenbranche, ging het vanmorgen over hoe digitalisering de innovatie in die branche kan versnellen. Ik liet me over de streep trekken dit webinar te volgen, omdat er een plaatje van een kas bij zat.

Dit zou ook de tuinbouwketen aangaan. En dat doet het ook. Want de mannen, die namens technologiebedrijf Siemens en ict-adviesbedrijf Greywise kwamen spreken, maakten wel duidelijk dat volgens hen de meeste bedrijven in de voedselketens pas aan het begin staan van de digitale revolutie.

Er zijn nog genoeg bedrijven die werken met Excel of zelfs papieren planningen voor productie en arbeid, hoorde ik ze zeggen. Dat was, met alle respect, natuurlijk bedoeld als diskwalificatie. Anno 2021 kán dat niet meer.

Sneller, goedkoper, makkelijker

Het webinar was vooral bedoeld voor bedrijven die met de groenten en fruit van de Nederlandse tuinbouw als grondstof, allerlei nieuwe samengestelde producten verzinnen. Met telkens nieuwe receptuur, duurzamer, gezonder, makkelijker onderweg, goedkoper, lekkerder, veiliger. Maar ook sneller en goedkoper ontwikkeld en preciezer toegesneden op de vraag van de klant.

Digitale tweeling van je product

Dat kan nu al in een vrijwel volledig virtuele omgeving. Je hoeft niet meer de keuken in voor een nieuwe tomatensoep, je kunt een digitale tweeling maken van het product dat je wilt. Alles digitaliseren van productielijn en marketing tot en met de winkelvloer waar het verkocht wordt. Je hebt geen grote proefbatches en testpanels meer nodig. De kosten van het innovatieproces kunnen daardoor 40% afnemen. Bovendien gaat het drie keer sneller, aldus de digitaliseringsgoeroes.

Schaalvergroting en tempoversnelling

Het is kennelijk de manier waarop grotere voedingsmiddelenconcerns dat doen. Dat zal tuinders aanspreken. Die zijn immers ook druk met het digitaliseren van hun kassen en met precisieteelt op hun velden en in hun boomgaarden. Om de boel nóg efficiënter te kunnen managen, ondanks of juist dankzij nog verdere schaalvergroting.

Maar de tempoversnelling die dit digitaliseren veroorzaakt en versterkt, is die wel gezond? Wie niet meedoet zou te laat zijn. Diegene zou overgeslagen worden in de verdeling van de financiële taart. De eis om op dit gebied te performen wordt mede opgevoerd door de participatiemaatschappijen en private equity-fondsen, die hun kapitaalinjecties voorbehouden aan bedrijven die op deze manier bewijzen dat ze complexiteit aankunnen.

Van hulpmiddel tot randvoorwaarde

Zonder digitale data kun je als bedrijf straks niet aantonen dat je kunt léveren – in alle betekenissen van dat woord. Zo zal digitalisering verworden van handig hulpmiddel tot ononderhandelbare randvoorwaarde om in een keten mee te mogen draaien. Als het dat niet al is.

Eén troost voor degenen die menen dat het zo’n vaart niet zal lopen: voor u ís het al te laat. Zie dat als een geruststellende gedachte. U blijft immers dan kennelijk niks anders over dan rustig voort te hobbelen langs de oude wegen. Daar hebt u dan alle tijd om te zoeken naar die afzetkanalen en ketens, die zich nog weten te onttrekken aan deze sneller en sneller draaiende wereld van AI-systemen, machine learning en algoritmes.

Deze blog en de manier waarop deze tot u kwam werd mede mogelijk gemaakt door onze ict‘ers.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin