weblog

‘Directe verkoop zakelijk ineens interessant’

De boerderijwinkel was altijd al een sympathiek verschijnsel. Maar door corona is directe verkoop van de boer en de tuinder booming en ook ineens ‘zakelijk’ interessant geworden.

Heeft u het tv-spotje van Beemster kaas al gezien? Dat begint met hoe we door corona ineens allemaal lokaal zijn gaan kopen. Met natuurlijk meteen stalletjes en kratten vol met groente en fruit in beeld.

Tekst gaat door onder de video

Het reclamespotje lift mee op het positief sentiment van burgers, die uit fietsen gaan om lokaal een gezond maal bij elkaar te kopen bij de boer om de hoek.

AH zit ook om de hoek

Beemster profileert zich nu dus ook maar wat graag als lokaal en van en door boeren. ‘Te koop in uw lokale supermarkt’. Ja, de AH en de Jumbo, da’s ook ‘om de hoek’ voor elke Nederlander. Maar onder de noemer support your locals kun je het toch moeilijk scharen.

Te veel schakels voor ‘korte’ keten?

Toch is het op zich wel een voorbeeld van een korte keten: Hollandse kaas in Hollandse winkels. Al weet ik niet of er tussen boeren en consument niet net een of twee tussenstapjes te veel zitten om ook ‘schakeltechnisch’ van een korte keten te spreken.

Op dat vlak is de échte boerderijwinkel of versautomaat op het erf van een teler natuurlijk onovertroffen. De teler oogst het, legt het in zijn eigen winkeltje of stalletje en de consumenten komen het eigenhandig in hun fietstassen laden.

Niemand die marge in komt pikken, niemand die met speculeergedrag een aanslag pleegt op de versheid van het product. Geen teler en geen consument die daar nog op neer kan kijken, lijkt me. De Beemsterboeren hebben het al in de gaten, u ook?

Of registreer je om te kunnen reageren.