commentaar

‘Wereld draait door’

Het is belangrijk in de aankondiging van de avondklok: ‘We komen hier uit’, zegt premier Mark Rutte.

Hij wil perspectief bieden, ondanks weer een aanscherping van de coronamaatregelen. Nederland moet zich opmaken voor een derde golf met de veel besmettelijkere Britse virusvariant.

Serieuze trends zetten door

De aanscherping valt zwaar. Zwaar voor burgers en vooral ook voor ondernemers. Het kabinet komt weliswaar opnieuw met miljarden euro’s steun. De vraag is of dit toereikend is. Misschien voor nu, maar hoe ziet de wereld er straks uit na de pandemie? Is deze veranderd? In trends, in spelers, in verhoudingen? Op korte termijn ongetwijfeld, in details, maar serieuze trends zetten door. Sommige lopen vertraging op, andere daarentegen komen in een stroomversnelling.

Uitdagingen op gebied van handel, klimaat, water en duurzaamheid

Als we terug in ‘normaal’ zijn, krijgen de grote uitdagingen op gebied van handel, klimaat, water en duurzaamheid weer volop prioriteit. Een extra impuls is de terugkeer van de Verenigde Staten in het Klimaatverdrag van Parijs. De kersverse president Joe Biden haalt ook strepen door Trumps’ America first-politiek. Dit krijgt ongetwijfeld uitwerking in onderlinge (handels)akkoorden.

Tegen de wens van boeren en tuinders in nemen de supermarkten steeds meer de regie. De landbouw moet op de trend naar ‘vegan’ inspelen

Vegan trend

Ook Nederland moet aan de slag om de taakstellingen van Parijs te halen. Brussel koerst met de Green Deal op duurzaamheidsplannen op het gebied van onder ander biodiversiteit, energie en water. De trends die Groenten & Fruit in editie 3 aangeeft, zijn voor een belangrijk deel hierop terug te voeren. Verdergaande digitalisering versnelt de bedrijfsprocessen. Tegen de wens van boeren en tuinders in nemen de supermarkten steeds meer de regie. De landbouw moet op de trend naar ‘vegan’ inspelen.

Bedrijfsstijlen in 2040

Interessant is een Brusselse studie naar bedrijfsstijlen in 2040. Natuurlijk zitten hier herkenbare types bij, zoals grote, intensieve bedrijven, zorgboerderijen en hobbybedrijven. Er komen ook nieuwe collega’s bij. Bedrijven die insecten kweken, of kweekvlees produceren. Het hokje maakt allemaal niet zo heel veel uit. Uiteindelijk draait het om een boterham en het gevoel om ondernemer te kunnen zijn.

Lees meer over het coronavirus in dit dossier.

Download op FoodAgribusiness.nl de gratis whitepaper Het vaccin voor jouw business en kijk de webinars over ondernemen in coronatijd terug:

Hoe creëer ik financiële ruimte in tijden van crisis?
Wat is het effect van corona op de afzetketen?
Kansen zien in tijden van crisis

Of registreer je om te kunnen reageren.