commentaar

‘Dubbelslag in korte ketens’

De coronacrisis heeft vele gezichten. Natuurlijk, het onmiskenbaar persoonlijk leed in sterfgevallen, ziekte en eenzaamheid. Gezondheid is het grootste goed. Ook maatschappelijk heeft premier Mark Ruttes ‘intelligente lockdown’ er hard ingehakt. Een economische crisis is onafwendbaar, al variëren de uitkomsten van diverse rekenmeesters nogal.

De primaire sector voelt de klap in de huidige prijzen en ook het perspectief op korte termijn. De exportmarkten zijn nog lang niet hersteld. Voor diegene die zich nog afvraagt waarom boeren met trekkers afgelopen week ‘optoerden’ naar verdeelcentra van Jumbo, Albert Heijn of Aldi: supermarkten boekten recordomzetten. De hogere winkelprijs krijgt geen vertaling in de prijs die boeren en tuinders betaald krijgen.

Een groep consumenten wil best wat extra betalen, maar dan moet het product ook écht onderscheidend zijn

Alleen een naam is niet genoeg

Regionale afzet, korte ketens en direct-bij-de-boer; het zijn initiatieven die door de coronacrisis weer in de schijnwerpers staan. Behalve dat zij positief bijdragen aan het imago van de land- en tuinbouw, kan het ook economisch interessant worden. Een dubbelslag dus. Volgens de laatste statistieken zijn een kleine 6.000 ondernemers actief in zo’n korte keten, met € 1,2 miljard omzet. De potentie is enorm. Een groep consumenten wil best wat extra betalen, maar dan moet het product ook écht onderscheidend zijn. Alleen een naam is niet genoeg.

Een drive thru-restaurant in Breda als antwoord op de sluiting van restaurants vanwegens de coronacrisis. Dir is een samenwerking van Boerschappen met STRND, Home Made Chefs en Tasty Lemon. - Foto: ANP
Een drive thru-restaurant in Breda als antwoord op de sluiting van restaurants vanwegens de coronacrisis. Dir is een samenwerking van Boerschappen met STRND, Home Made Chefs en Tasty Lemon. - Foto: ANP

Kosten gaan voor baten uit

Een korte keten klinkt eenvoudig, maar dat is het niet altijd. Kosten gaan voor de baten uit. De opzet vergt een investering. Het logistieke traject is soms een uitdaging, in volume, houdbaarheid en leveringszekerheid. Je moet bijna jaarrond een kwalitatief uniform product kunnen leveren. Het risico ligt veelal bij de boer of tuinder. Kortom, alle redenen om lessen te trekken uit de ervaringen van collega’s. Positieve ervaringen, zoals van de Groene Hart Coöperatie waarin 34 ondernemers jaarlijks € 2,5 miljoen omzetten. Of Boerschappen met 40 aangesloten boeren en tuinders. Maar er zijn ook echt tegenvallers: afzetcoöperatie De Proefschuur stopt na drie jaar. De omzet in de lokale afzet van aardappelen, groenten en fruit bleef onvoldoende.

Een kortere keten, het zou voor een deel van de ondernemers de positieve kant van corona zijn. Laat onverlet dat elke boer en tuinder recht heeft op een eerlijke prijs.

Lees meer over het coronavirus in dit dossier.

Download op FoodAgribusiness.nl de gratis whitepaper Het vaccin voor jouw business en kijk de webinars over ondernemen in coronatijd terug:

Hoe creëer ik financiële ruimte in tijden van crisis?
Wat is het effect van corona op de afzetketen?
Kansen zien in tijden van crisis

Of registreer je om te kunnen reageren.