weblog

‘Tricky timing van Caring Farmers’

Naast defensieve boeren heb je ook zorgende boeren. Caring Farmers liet dit weekend van zich horen.

In de wereld van communicatie en marketing is behalve de inhoud van je boodschap ook de timing ervan van belang. De zorg sloeg direct toe toen aan het begin van de coronacrisis heel Nederland vond dat dáár de ware helden rondliepen. Hun tv-spotjes waren overigens nauwelijks nodig, want ook in allerlei spontaan opkomende tv-items zoals de zogeheten Frontberichten, schitterden zorgpersoneel in hun welverdiende glansrol.

Meedoen met solidariteitsgevoel

Al vrij snel haakten de boeren aan. Die wilden graag benadrukken dat ook zij tot de essentiële sectoren behoorden. Zowel Farmers Defence Force, Agractie als LTO Nederland reserveerden zendtijd in reclameblokken. De tuinders deden ook een duit in het zakje met de ‘Zorgt u voor elkaar dan zorgen wij voor uw groenten en fruit’ campagne.

Lees verder onder de film.

Timing spotje Caring Farmers

Bijna 2 maanden later is het moment allang gekomen dat dat soort wij-samen-tegen-corona-reclame meer ergernis dan duimpjes omhoog oplevert. De timing van het spotje van Caring Farmers, dat dit weekend voor het eerst werd uitgezonden op landelijke tv, lijkt dan ook een beetje ‘tricky’. Want ook al komt het woordje corona helemaal niet voor in het spotje, de toon ligt helemaal in het verlengde van die wij-samen-et-cetera-reclame.

Klankborden over kringlooplandbouw

De Caring Farmers (vertaalbaar als ‘zorgende boeren’ maar ook als ‘telers die het allemaal wel degelijk iets kan schelen‘) bestaan overigens al sinds vorige zomer. De groep tuinders en boeren kwam eerst bij elkaar als klankbordgroep kringlooplandbouw, in het vervolg op Carola Schoutens beleidsvisie. Ook in de ophef rond de stikstofcrisis probeerden ze gehoor te vinden voor hun standpunt dat afwijkt van dat van de boerenactiegroepen die toen het nieuws domineerden.

Vastgeplakt aan Boer Zoekt Vrouw

De timing van nu dan toch die commercial op tv is overigens niet helemaal fout. Want – en daar heb je natuurlijk geen hogere communicatiekunde voor nodig – het spotje zat aan de laatste aflevering van dit seizoen van Boer Zoekt Vrouw vastgeplakt. Nog altijd een miljoenenpubliek dus, dat toch nog kennelijk niet de buik vol heeft van feelgoodtelevisie. En een miljoenenpubliek dat al 10 jaar lang bewijst hoe welwillend de gemiddelde Nederlander staat tegenover die hardwerkende plattelanders, die voor ons eten en ons landschap zorgen; en dat getuige Caring Farmers allemaal net een beetje (of een heel stuk) anders doen.

Misschien toch wel goed getimed: dat het misschien wel allemaal anders moet, dat is ons allemaal nu aardig goed ingepeperd. En warempel, daar heb je een groep boeren en tuinders die het ook al anders doet!

Lees meer over het coronavirus in dit dossier.

Download op FoodAgribusiness.nl de gratis whitepaper Het vaccin voor jouw business en kijk de webinars over ondernemen in coronatijd terug:

Hoe creëer ik financiële ruimte in tijden van crisis?
Wat is het effect van corona op de afzetketen?
Kansen zien in tijden van crisis

Of registreer je om te kunnen reageren.