weblog

‘Nu investeren, met corona, lijkt Russische roulette’

Veroorzaakt het coronavirus de grootste, diepste én langste economische crisis ooit en hoe komt de tuinbouw daar doorheen?

De ene dag hoor je een geleerde denker doemscenario’s rondstrooien over hoe het coronavirus nog jaren bij ons zal zijn en voor telkens nieuwe periodes van lockdown zal zorgen. En dan lees je dat het Jenner Instituut in Oxford nú al een vaccin op mensen aan het testen is. Baseer daar maar eens strategische besluiten en investeringsbeslissingen op.

Supermarktteler is spekkoper

In de tuinbouw tekenen de gevolgen van de coronacrisis zich echter toch vrij helder af. Wie teelt voor het standaard agf-pakket van de supermarkten, die heeft voorlopig niks te vrezen. Lockdown of niet, dat sortiment vormt de basis van onze dagelijkse maaltijden.

Uit cijfers van de supers over de laatste twee maanden blijkt dat het vele thuiskoken waar we nu toe zijn veroordeeld, de verkoop van doodgewoon prei met maar liefst 51% heeft doen groeien. En van de groente waarvan al heel veel werd verkocht, noteert nu nummer 3 in de omzet-top 10, namelijk: paprika; ook daar een groei van 23%.

Geen andere agf-top 10 via onlinekanalen supermarkten

Ook de snel groeiende afzet via de onlinekanalen van de supers zorgen nog niet voor opmerkelijke veranderingen in de top 10 van meest verkochte groente en fruit.

De gedachte dat voor online de beperkte schapruimte in een fysieke winkel geen rol speelt en er dus een veel grotere variëteit aan producten aangeboden én gevraagd zal kunnen worden, die is nog niet bewaarheid.

Eetbare bloemen, gele courgettes en het nieuwe normaal

Wat dan moeten al die telers doen die in de hoek zitten waar de klappen vallen? Alles wat verder gaat dan de basisbehoefte van thuis gezond eten, staat onder druk. Van (eetbare) bloemen tot gele courgettes. Van zachtfruit tot cressen.

Consument heeft even geen tijd of geld over voor liflafjes en luxe

De consument heeft even geen tijd of geld over voor liflafjes en luxe. De nadruk in voorgaande zin ligt wat mij betreft echter op het woordje ‘even’. Want dat nieuwe normaal, waar we zoveel en vaak over horen, dat zal vooral een aanpassing zijn waarin oude economische infrastructuur zo min mogelijk ten prooi hoeft te vallen aan kapitaalvernietiging.

We gaan niet alles anders doen, want te veel ondernemers zullen alles op alles zetten om niet alles te verliezen.

De farmaceuten weten het wel ...

En anderzijds zijn heel veel medisch-farmaceutische ondernemers in misschien wel de grootste wedloop aller tijden bezig om voor dat vaccin te zorgen. Oxford ligt kennelijk op kop, maar de Duitsers, de Chinezen en de Amerikanen zitten ze ongetwijfeld op de hielen.

Niet dat ik veel verstand heb van Big Pharma, maar iedereen snapt hoe bizar veel geld hiermee te verdienen is: in die sector weten ze precies waar ze nu hun geld en ál hun tijd in moeten investeren.

Lees meer over het coronavirus in dit dossier.

Download op FoodAgribusiness.nl de gratis whitepaper Het vaccin voor jouw business en kijk de webinars over ondernemen in coronatijd terug:

Hoe creëer ik financiële ruimte in tijden van crisis?
Wat is het effect van corona op de afzetketen?
Kansen zien in tijden van crisis

Of registreer je om te kunnen reageren.