Doorgaan naar artikel

‘Trends creëren, het kan’

Hoe mooi zou het zijn om zelf als bedrijf een trend te creëren.

Gisteren kreeg ik een e-mail van een Britse collega met de vraag of onze onderzoeksafdeling recentelijk nog iets gepubliceerd had over avocado’s, bessen of noten en of ik en passant ook kon vertellen wat de volgende trend gaat worden in groente- en fruitland. Deze vraag wordt mij vaak gesteld, meestal door journalisten, investeerders of collega’s.

Hoe mooi zou het zijn om zelf als bedrijf een trend te creëren. Ik denk dat het kan, met een goede tactiek en een beetje geluk

Helaas heb ik geen voorspellende gaven. Waarschijnlijk is het wel mogelijk om met artificiële intelligentie (AI) patronen op social media te ontdekken en daardoor trends vroegtijdig te spotten. Maar hoe mooi zou het zijn om zelf als bedrijf een trend te creëren. Ik denk dat het kan, met een goede tactiek en een beetje geluk.

Spruitensucces

In de Verenigde Staten zijn spruiten momenteel de snelst groeiende groente qua consumptie. Volgens een van mijn Amerikaanse collega’s is het recente spruitensucces te danken aan de massale ontdekking dat spruiten niet per se snotgaar gekookt hoeven te worden – waarmee ook mijn moeder vroeger mijn spruitenantipathie heeft veroorzaakt – maar ook anders bereid kunnen worden. Wie zou deze boodschap met zoveel resultaat hebben verkondigd, vraag ik me dan af.

Champignons vermengen met gehakt

Een andere groeibriljant op de Amerikaanse markt is de champignon, met in zijn kielzog andere paddenstoelen. Daarvan overtreft de vraag het aanbod waardoor de champignonsector in de VS een goed belegde boterham kan verdienen. Hoe anders is het in Nederland. De toegenomen vraag naar vleesvervangers zal de champignon zeker een zet in de rug hebben gegeven. Maar ook de jarenlange campagne van de Mushroom Council om champignons te vermengen met gehakt, om zo een ‘blended burger’ te creëren, lijkt vruchten af te werpen. Veel koks passen dit toe, onder meer in schoolrestaurants.

Rol van social media

In het geval van avocado spelen sociale media een belangrijke rol. Door de frisse groene kleur is het een zeer ‘instagrammable’ product. Tegelijkertijd hebben ook de investeringen in teeltgebieden, verhoogde kwaliteitscontroles en het rijpen van avocado’s hun steentje bijgedragen aan het succes. Net zoals nieuwe smaakvollere rassen dat doen aan de groeiende frambozenconsumptie.

Ontketen een trend

Dus influencers, veredelaars, chef-koks, telers en importeurs, verenig u en ontketen een trend voor witlof, waterkers, pruim of al het ander lekkers dat de groente- en fruitwereld te bieden heeft. Niet om elkaar het schap uit te vechten, maar om wat marktaandeel weg te snoepen van de minder gezonde opties.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Cindy van Rijswick

analist groente en fruit bij Rabobank Research Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin