weblog

‘Pas onder grote druk gaan we echt veranderen’

Het zijn hectische tijden. Onze regering laat de ene keer zien hoe je met een crisis om moet gaan en het volgende moment vliegen ze weer gierend uit de bocht. Crisis beheersen is een vak apart.

In grotere organisaties krijg je regelmatig training in wat te doen, hoe te acteren en vooral wat te communiceren in crisissituaties. Een crisis zet de verhoudingen op scherp. De spanning stijgt en als je dan een haperend team hebt, of het vertrouwen in je positie was al tanende, dan komt dit nu heel snel naar boven.

Onrust bij Plantion, ZON en Rabobank

In een week tijd zien we bij de bloemenveiling Plantion een directeur gaan en komen. Het lijkt op een nette overdracht, toch proef je dat er een andere koers werd gevraagd van de zittende man. Bij Veiling ZON rommelt het al langer en is nu een directie- en voorzitterswisseling aanstaande. Gedoe over de koers, geld en governance.

Rabobank wil de groepsdirectie verkleinen nu een directielid is vertrokken. In tijden van besparingen een logisch verhaal zou je denken. Nu komt de Ondernemingsraad (OR) in opstand. Een tegendraads geluid. Meestal is een OR wel opgetogen met besparingen aan de top, zeker als je tien mannen en vrouwen aan het roer hebt staan. Dat is best veel denk ik, maar goed in crisistijd is een breed draagvlak wel handig, vindt de OR.

Als de stofwolken zijn neergedaald, gaan nieuwe deuren open

Het gedwongen vertrek van mensen uit de organisatie is voor diegene die het aangaat geen prettige periode. Ik heb het zelf ook meegemaakt. Daar gaat een zeer vervelende tijd aan vooraf en daarna zit je ook nog een aantal maanden met een kater. Je zelfvertrouwen krijgt een deuk en je weet even niet hoe het verder moet.

Een bekend spreekwoord zegt: Waar een deur dicht gaat, gaat er ook een open. Zo is het ook. Als de stofwolken zijn neergedaald, gaan nieuwe deuren open. Ik heb dit zelf ervaren, maar we zien dit ook in de sector terug.

Nieuwe ontwikkelingen dienen zich snel aan

In maart zat alles op slot en liep de afzet hard terug. Nieuwe ontwikkelingen dienen zich snel aan.Online verkopen nemen een vlucht. Korte ketens lijken versneld hun plek te veroveren.

Ook de druk van circulair en duurzaam denken begint hoger te worden. Nieuwe verpakkingsvormen komen nu versneld op de markt. De consument en daarmee ngo’s voeren de druk bij de retail op om iets aan de plastic soep en voedselverspilling te doen. Zo gaat suiker nu verpakt worden in restmateriaal van de suikerproductie. Er werd al langer gewerkt met tomatenvezels.

Het kan allemaal wel, maar pas als er grote druk komt, gaan we echt veranderen. Als er maar genoeg deuren dicht gaan, kunnen er ook weer even zoveel opengaan.

Houd moed, houd afstand en blijf gezond.

Of registreer je om te kunnen reageren.