weblog

‘Schade opnemen en weer verder’

Als ik dit zit te tikken zijn we net weer een beetje bijgekomen van de enorme hitte van de afgelopen dagen. Dat het steeds extremer wordt zien we allemaal en dus worden de risico’s groter.

Na zo’n hitteperiode is het een kwestie van de schade opnemen, uithuilen en verder gaan. Dit is wat iedereen heel makkelijk bedrijfsschade noemt en wat volgens de algemene meningsvorming bij de bedrijfsvoering hoort.

Er is veel veranderd in onze bedrijfsvoering

Telers willen met zulke extreme omstandigheden graag meteen een hogere prijs en zien dat niet direct terug. Dat is niet vreemd, want er is veel veranderd in onze bedrijfsvoering. Vroeger stond het voor de klok en zag je meteen dat er minder product was en dus ging de prijs omhoog. Nu worden prijsafspraken gemaakt en als het goed is vaak ook met een volume er aan vast. Dan moeten we de afspraken die gemaakt zijn nakomen, hoe moeilijk dit soms ook is, ook als je afspraken maakt en veel schade hebt en dan aan je leveringsplicht wordt gehouden.

In een klein land als Nederland is lokaal product eigenlijk een-op-een gelijk te schakelen met product van Nederlandse bodem. - Foto: ANP
In een klein land als Nederland is lokaal product eigenlijk een-op-een gelijk te schakelen met product van Nederlandse bodem. - Foto: ANP

Afzet lastig en prijzen laag

Nu het vakantietijd is en als je zachtfruitteler bent met veel rode bessen, bramen en frambozen, is de afzet best lastig en zijn de prijzen laag. Datzelfde geldt voor de pruimen en de kersen. We hebben veel concurrentie van alle producten uit het buitenland, daarom was ik blij met de uitspraak van onze minister om veel te doen aan lokaal product. In een klein land als Nederland is lokaal product eigenlijk een-op-een gelijk te schakelen met product van Nederlandse bodem.

Voor ons is de opdracht om dat Nederlandse product zo schoon en zo betrouwbaar mogelijk in de winkel te krijgen

Veel mensen hebben hun mond vol over telen voor de wereldmarkt. Dat werkt twee kanten op. Wij exporteren over heel de wereld, maar hier liggen onze winkels dan ook vol met buitenlands product. Daar is niets mis mee, maar als er goed en betrouwbaar en betaalbaar Nederlands product is, hoop ik wel dat Nederlandse consumenten dát meenemen in hun mandje. En voor ons is het de opdracht om dat Nederlandse product zo schoon mogelijk en zo betrouwbaar als het kan in de winkel te krijgen. Zodat zelfs met extreem weer en alle teeltproblemen die daarbij horen het product niet voor een teleurstelling zorgt en de consument de volgende keer ook weer de voorkeur geeft aan onze Hollandse waar.

Of registreer je om te kunnen reageren.